Kostnader
När du ansöker om lov eller gör en anmälan så tar kommunen ut en avgift för detta. Avgiften tas ut enligt en taxa som är bestämd av kommunstyrelsen. Avgifterna är till för att täcka kommunens kostnader för de tjänster som levereras.
Det finns olika faktorer som påverkar vad just ditt bygglov kommer att kosta. Exempel på sådana faktorer är:
- Storleken på byggnaden
- Typ av åtgärd
- Om åtgärden kräver tekniskt samråd, arbetsplatsbesök och slutsamråd
- Om det finns avvikelser mot planen
Kostnader för bygglov eller anmälan
Eftersom det är olika faktorer som påverkar kostnaden så går det inte att sätta ett exakt pris.
Länk till Taxor och avgifter Miljö- och Byggnadsnämnden (PDF-dokument, 822 kB)
Tilläggskostnader
- Planavgiften är ungefär samma kostnad som för bygglovet. Planavgift tas ut i område med detaljplaner där planavgiften inte slutreglerats. Avgifterna tas ut i huvudsak vid nybyggnation och större tillbyggnader.
- För bygglov som kräver hörande av grannar blir summan för lovet cirka 3000 kr - 6 000 kr dyrare, beroende på hur många grannar som behöver höras
Återtagande av ansökan
Om du tar tillbaka din ansökan eller om ansökan avvisas på grund av bristfälliga handlingar, får du betala en kostnad för registrering, administration och eventuell nerlagd tid för handläggning.
- Senast uppdaterad:
- 25 april 2024 14:42