Hoppa till innehåll

Avfallshämtning

Här beskrivs hur hushållsavfall hämtas. Hur många gånger du får hämtat på ett år beror på vilken typ av abonnemang du har.

Självservice

Hämtning av mat-, rest- och trädgårdsavfall

Allt avfall förutom trädgårdsavfallet hämtas från den 1 mars 2021 med fordon som är utrustade med fyra separata fack, trädgårdsavfallet hämtas med en annan bil. Entreprenören har tiden mellan 07.00 och 20.00 på sig att tömma kärlen.

Om ditt avfall inte blir hämtat

Om ditt avfall av någon anledning inte blivit hämtat till kl 20.00 på kvällen på hämtningsdagen, ska du kontakta Vellinge Direkt. Försäkra dig först om att du verkligen har rullat ut kärlet till platsen där sopbilen hämtar.

Om du har glömt att rulla ut dina kärl kan du beställa en extrahämtning mot en kostnad, kontakta då Vellinge direkt.

Start, ändring och avbeställning av abonnemang

Abonnemangsformen ändrar du lätt genom att ringa Vellinge direkt. Tänk på att själva ändringen normalt kostar en engångssumma. Anmälan om dispens handläggs normalt inom två veckor.

Du kan dela dina kärl med en eller flera grannar. Båda faktureras då den fasta avgiften och den rörliga avgiften delas mellan er.

Du kan i undantagsfall få dispens för längre hämtningsintervall eller uppehåll i hämtningen. Du söker då via e-tjänsterna ovan.

Läs mer om Villkor för dispenser och undantag

Kärlen ska vara placerade i tomtgräns eller rullas ut på hämtningsdagen. Gångvägstillägg kan bokas mot en kostnad och då hämtas kärlen av entreprenören enligt det avstånd som beställts.

Vid frågor om hämtning av avfall eller om hämtning uteblivit, kontakta Vellinge Direkt

Publicerad:
3 juli, 2018
Senast uppdaterad:
4 januari, 2021