Trygghetslarm
Du som känner dig otrygg i ditt hem eller har svårt att ringa efter hjälp kan få ett larm hemma, ett så kallat trygghetslarm.
Självservice
Ett trygghetslarm är till för att du ska känna trygghet i ditt hem. Genom att trycka på din larmklocka som du har runt handleden eller bär runt halsen, kan du vid oförutsedda situationer kalla på hjälp från hemtjänstpersonalen.
Larmet består av larmklockan och en talapparat med högtalare som installeras i vägguttag. Med hjälp av larmet kan du alltid kalla på hjälp och få kontakt med hemtjänstpersonal dygnet runt.
Viktigt att tänka på är att trygghetslarmet inte ersätter larmnummer 112.
Produktblad_Trygghetslarm_2019-12-16.pdf (PDF-dokument, 135 kB)
Frågor och svar trygghetslarm
Vi har samlat vanliga frågor med svar. Klicka på länken för att se dessa.
Frågor och svar om trygghetslarm (PDF-dokument, 68 kB)
Ansökan om trygghetslarm
Du ansöker via vår e-tjänst som du hittar under självservice längre upp på sidan. Där kan du också få mer information om hur du gör. Du kan även kontakta kommunens biståndshandläggare via Vellinge direkt på telefon 040-42 50 00.
Förenklad handläggning
Insatsen trygghetslarm kräver inte alltid en utredning för att beviljas.
Är du 70 år eller äldre och folkbokförd i Vellinge kommun har du rätt till ett trygghetslarm utan biståndsbedömning. Det krävs fortfarande ett beslut från biståndshandläggare för insatsen. Du kan alltid be att få din ansökan prövad enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen.
Avgift
Du betalar månadsvis en avgift för trygghetslarmet enligt taxa som bestäms av Vellinge kommun. Du kan läsa mer om kostnader för trygghetslarm under sidan Avgifter:
Relaterat innehåll
Hemtjänst
Ta reda på allt om vad hemtjänsten erbjuder för att du ska kunna bo kvar i din invanda miljö.
Hemtjänstpersonal och fast omsorgskontakt
För att du ska få kontinuitet erbjuds du alltid en fast omsorgskontakt från personalen i hemtjänst. Ta reda på mer om vad det innebär.
- Senast uppdaterad:
- 30 januari 2024 10:49