Offentlig kontroll
Här finns information för livsmedelsföretagare om kontrollbesök, kontrollavgifter och ansvar.
Den offentliga livsmedelskontrollens mål är att konsumenterna ska ha tillgång till säkra livsmedel. Ingen ska bli lurad om vad maten innehåller och informationen om maten ska vara korrekt och enkel att förstå. Kontrollen av livsmedel och livsmedelsföretag omfattar hela kedjan från producent till konsument.
Kontrollbesök
Livsmedelsföretag och livsmedel kontrolleras regelbundet. Kontrollen ska vara riskbaserad, ändamålsenlig och likvärdig för alla företag och organisationer. Miljöenheten kontrollerar att företagen hanterar faror som är förknippade med att producera, servera eller distribuera mat och dricksvatten, att de följer bestämmelserna i lagstiftningen och att de har goda rutiner för att tillverka säker och korrekt märkt mat. Kontrollen syftar också till att motverka livsmedelsbrott och fusk med livsmedel.
Ny riskklassning av livsmedelsverksamhet
2024 införde Livsmedelsverket en ny riskklassningsmodell för livsmedelsverksamheter. Varje livsmedelsföretag riskklassas utifrån verksamhetens storlek, typ och vilka aktiviteter som förekommer i verksamheten. Riskklassningen styr hur många tillsynsbesök verksamheten ska få under 5 år.
Efterhandsdebitering
Från och med 1 januari 2024 betalar du efter att vi kontrollerat din livsmedelsverksamhet, så kallad efterhandsdebitering. Du betalar timtaxa för kontrollen. Den avgift du betalar grundar sig på den tid som kontrollen tar samt för- och efterarbete, som exempelvis:
- förberedelse inför kontrollen
- kontroll på plats/distans/kontoret
- granskning av inkomna uppgifter och handlingar
- administrativ tid
- provtagning och bedömning av analysresultat
- bedömning av kontrollresultat
- skriva kontrollrapport och beslut
- befogade klagomål/matförgiftningar
Uppföljande kontroll och kontroll som ursprungligen inte var planerad
Alla uppföljande kontroller som behöver göras som följd av att brister konstaterats i verksamheten debiteras per nedlagd kontrolltimme, inklusive administration. Händelsestyrda kontroller debiteras om de visar sig vara befogade. Till exempel en kontroll som utförts på en anläggning efter larm om matförgiftning. Om det vid den oplanerade kontrollen upptäcks brister i hanteringen eller liknande som kan antas ha orsakat matförgiftningen debiteras livsmedelsföretagaren för denna kontroll.
Vad kontrolleras?
Majoriteten av livsmedelskontrollerna utförs som ett oanmält besök. Inför kontrollen har inspektören valt ut ett antal kontrollområden. Det kan till exempel vara lokalernas lämplighet för verksamheten, temperaturer på förvarade livsmedel, avfallshantering, skadedjursbekämpning och rutiner för rengöring. Kontrollen av enskilda livsmedel kan bland annat omfatta kontroll av märkningen, till exempel informationen om innehållet av allergener eller om hälsopåståenden.
Effekter av kontrollen
Kontrollen ska ge effekt, genom att brister upptäckts och att företagen rättar till bristerna. Eventuella brister dokumenteras och delges livsmedelsföretagaren i en kontrollrapport. Vid allvarliga brister som kan medföra betydande risker för människors hälsa kan sanktioner vidtas såsom hanteringsförbud, förbud mot utsläppande på marknaden, återkallande av registrering, föreläggande om åtgärder eller sanktionsavgift.
Ansvar
Livsmedelsföretagarens ansvar
- Anmäla din livsmedelsanläggning till miljöenheten senast två veckor innan du påbörjar din verksamhet. Detta gäller även när du övertar en befintlig verksamhet eller om du flyttar din verksamhet till nya lokaler.
- Se till att kraven i lagstiftningen uppfylls inom ditt företag. Du ska även ha rutiner för att kontrollera att kraven uppfylls.
- Se till att personalen har tillräckliga och uppdaterade kunskaper om lagstiftning och livsmedelshygien.
Kontrollmyndighetens ansvar
- Genomföra planerade kontroller på registrerade livsmedelsanläggningar.
- Utreda klagomål och misstänkta matförgiftningar.
- Utfärda sanktioner (till exempel förbud, förelägganden, åtalsanmälningar) om allvarliga avvikelser konstateras.
- Registrera livsmedelsanläggningar.
- Lämna enklare råd och anvisningar, bland annat via telefon och under kontrollbesök.
Kontrollmyndigheten ansvarar inte för
- Genomförandet av utbildningar för livsmedelspersonal. Detta utförs av utbildnings- eller hygienkonsulter.
- Upprätta ritningar över livsmedelslokaler. Detta görs av kökskonsulter och arkitekter som du som livsmedelsföretagare själv kontaktar.
- Senast uppdaterad:
- 14 mars 2025 10:56