Parkeringsnorm
Parkeringsnormen beskriver antal parkeringsplatser som behövs vid bostäder/verksamheter för att man ska kunna få ett bygglov.
Parkering och angöring har en betydande påverkan på hur kommunens mark används och utvecklas. Att anordna parkering för det behov en fastighets användning/funktion ger upphov till är alltid fastighetsägarnas ansvar enligt Plan- och bygglagen (PBL). När bygglov söks måste byggherren visa att parkering anordnas i enlighet med parkeringsnormen eller enligt det som anges i den aktuella detaljplanen. För denna redovisning har kommunen tagit fram denna parkeringsnorm som grund för beräkningarna av parkeringsbehovet.
Parkeringsnormen antogs i Kommunfullmäktige den 16 juni 2025.
Längst ner på sidan finns kommunens tidigare parkeringsnorm från 2007.
Flerbostadshus
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort, Skanör- Falsterbo och Höllviken |
14 bpl/1000 kvm BTA | 28 cpl/1000 kvm BTA |
| Västra Ingelstad och Östra Grevie |
16 bpl/1000 kvm BTA | 28 cpl/1000 kvm BTA |
| Övriga kommunen | 18 bpl/1000 kvm BTA | 28 cpl/1000 kvm BTA |
Enbostadshus
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Hela kommunen |
Enskild parkering: 2,2/enhet** Gemensam parkering: 1,5/enhet |
4/enhet |
Kontor
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort, Västra Ingelstad och Östra Grevie |
18 bpl/1000 kvm BTA |
16 cpl/1000 kvm BTA |
| Skanör- Falsterbo, Höllviken och övriga kommunen | 28 bpl/1000 kvm BTA | 14 cpl/1000 kvm BTA |
Detaljhandel
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort och Höllviken | 10 bpl/1000 kvm BTA | 15 cpl/1000 kvm BTA |
| Övriga zoner | 15 bpl/1000 kvm BTA | 11 cpl/1000 kvm BTA |
Dagligvaruhandel
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort och Höllviken | 30 bpl/1000 kvm BTA | 21 cpl/1000 kvm BTA |
| Övriga zoner | 45 bpl/1000 kvm BTA | 13 cpl/1000 kvm BTA |
Förskola
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort, Skanör- Falsterbo och Höllviken, Västra Ingelstad och Östra Grevie |
19 bpl/100 elever | 29 cpl/100 elever |
| Övriga kommunen | 23 bpl/100 elever | 22 cpl/100 elever |
Grundskola
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort, Skanör- Falsterbo och Höllviken, Västra Ingelstad och Östra Grevie |
11 bpl/100 elever | 55 cpl/100 elever |
| Övriga kommunen | 16 bpl/100 elever | 50 cpl/100 elever |
Restaurang/café
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort, Skanör- Falsterbo och Höllviken, Västra Ingelstad och Östra Grevie |
22 bpl/1000 kvm BTA | 30 cpl/1000 kvm BTA |
| Övriga kommunen | 36 bpl/1000 kvm BTA | 25 cpl/1000 kvm BTA |
Idrotts- och sportanläggning
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Vellinge tätort, Skanör- Falsterbo och Höllviken, Västra Ingelstad och Östra Grevie |
30 bpl/100 utövare/deltagare och besökare |
20 cpl/100 utövare/deltagare och besökare |
| Övriga kommunen | 45 bpl/100 utövare/deltagare och besökare |
0,5 cpl/anställd och besökare |
Industri/lager
| Zon | Bilplatser* | Cykelplatser* |
| Hela kommunen | 0,7 bpl/anställd och besökare |
0,5 cpl/anställd och besökare |
*Inkluderar boende/anställda/utövare/elever och besökare. För att se uppdelning mellan de olika
grupperna, se kapitel 3.1 och 3.2 i dokumentet nedan.
**Läs mer under 3.1 om hur detta hanteras i dokumentet nedan.
Särskild utredning
När det handlar om särskilt boende (äldreboende/vårdboende), närhandel, handel för skrymmande varor, industri/lager och gymnasieskola krävs en särskild utredning för att bestämma riktlinjer för parkeringsbehovet.
Äldre parkeringsnorm från 2007
Relaterade dokument
- Publicerad:
- 1 september, 2025