Synpunkter och klagomål på färdtjänst, arbetsresor och särskild skolskjuts
Har du klagomål eller synpunkter på färdtjänst, arbetsresor eller särskild skolskjuts? Om verksamheten inte motsvarar dina förväntningar eller om du är missnöjd med något kan du kontakta oss. Dina synpunkter är viktiga för oss då vi ständigt arbetar med att utveckla vår verksamhet.
- Med klagomål avses att någon klagar på att verksamheten inte uppnår kvalitet enligt lagstiftningen.
- Med synpunkt avses övrigt som framförs som berör verksamheten.
Om du vill ha en personlig återkoppling på ditt ärende behöver du lämna namn och kontaktuppgifter. Du har givetvis rätt att lämna klagomål anonymt.
Om du inte vill lämna ditt klagomål digitalt kontakta Vellinge direkt, 040-42 50 00.
-
Innan du lämnar synpunkt eller klagomål
Läs igenom det informationsblad du fått i samband med att du fick färdtjänst beviljad innan du kontaktar oss. Där finns information om reglerna kring färdtjänst t ex att inställelsetiden för bilen är +/- 15 minuter i förhållande till din bokade tid och att resa inom kommunen måste bokas senast en timme innan önskad avresa. Tänk även på att en resa ofta tar längre tid än en direktresa eftersom du samåker med andra. Läs mer information på sidan om färdtjänst.
Det är viktigt att du lämnar ditt klagomål i direkt anslutning till händelsen så att utredning och återkoppling till berörd personal kan ske snabbt. Klagomål som inkommer senare än två veckor efter att händelsen inträffade kommer inte att hanteras vidare.
- Beskriv händelsen väl. Om du exempelvis upplever att en person uppträtt felaktigt behöver du beskriva på vilket sätt han eller hon uppträtt och gärna lämna ett signalement på berörd person.
- Ange datum och klockslag för händelsen
- Ange vilken adress du åkte från och till samt var händelsen inträffade. Till exempel i taxibilen eller vid samtal med växeln.
-
Personuppgiftsansvarig teknisk nämnd
Vellinge kommun behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen. För mer information, gå till sidan Personuppgiftsansvarig teknisk nämnd. Sidan öppnas i ett nytt fönster.
-
Vad händer sen?
Din synpunkt eller klagomål skickas till berörd verksamhet som utreder vad som hänt. Om du valt att kryssa för att du önskar återkoppling kommer verksamheten att kontakta dig för att ge dig information om utredning och eventuella åtgärder.