Dödsbo – ansökan om hjälp från kommunen

Detta är Vellinge Kommuns e-tjänst för dödsboanmälan.

När någon avlider måste den avlidne personens ekonomi redovisas i en bouppteckning som skickas till Skatteverket. Den kan göras privat av den som har god kännedom om boet eller genom att anlita en jurist via exempelvis bank eller begravningsbyrå.

I vissa fall kan Vellinge kommun, efter ansökan från dödsboet, hjälpa till att göra en förenklad bouppteckning, en så kallad dödsboanmälan. För att ansöka via Vellinge Kommuns e-tjänst så ska den avlidne ha varit bosatt i kommunen.

1. Innan du ansöker

För att en dödsboanmälan ska göras får tillgångarna i boet inte överstiga cirka 5 000 kronor sedan följande kostnader dragits:

• Begravning och gravsten
    • Kostnad för att ta hand om och utrymma bostaden
    • Hyra för en uppsägningsmånad (uppsägningstiden är alltid en månad vid dödsfall)
  2. Dags att ansöka

Starta e-tjänsten genom att klicka på Ansök här nedan.

Anmäl här
  3. Personuppgiftsansvarig omsorgsnämnd

Vellinge kommun behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen. För mer information, gå till sidan Personuppgiftsansvarig omsorgsnämnd. Sidan öppnas i ett nytt fönster.

4. Vad händer sen?

När du fyllt i och skickat in formuläret får du ett bekräftelsemail. I de fall du inte har lämnat in obligatoriska uppgifter och dokument via e-tjänsten så behöver du lämna in eller posta samtliga dokument. Din ansökan är komplett först efter att du inkommit med samtliga dokument.

Handläggare tar kontakt med dig vid behov av eventuell komplettering eller vid slutförd dödsboanmälan.

Obligatoriska uppgifter och handlingar
    1. Dödsfallsintyg och släktutredning, beställs från Skatteverket, telefon 0771-567 567
    2. Kopia av hela deklarationen, det vill säga fyra sidor eller slutskattesedel och kontoutdrag från skattekontot (gäller även make/maka)
    3. Underlag på begravningskostnaden