Trygghet, trivsel och Elevhälsan på Stora Hammar
Trygghet, trivsel och Elevhälsan på Stora Hammar
Elevhälsans uppgift är att bidra till en miljö som främjar elevernas utveckling, lärande och hälsa samt att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål och undanröja hinder för lärande och utveckling. Elevhälsoteamet leds av rektor och där ingår professionerna specialpedagoger, skolpsykolog, skolsköterska, kurator, stödlärare samt socialpedagog.
Trygghet och trivsel
Från läsårsstarten arbetar vi med värdegrundsarbete och gemensamma regler tillsammans med våra barn och elever. Det är vår uppgift att ge våra elever handledning och stöd i sitt lärande och sin utveckling.
Stora Hammars skola har ett gemensamt trygghetsteam med representanter från skolledning, elevhälsa och fritids. Trygghetsteamets främsta uppdrag är att arbeta främjande och förebyggande.
Teamet agerar bland annat bollplank för både elever och personal i trygghetsfrågor och arbetar utifrån trygghetsteamets årshjul. Varje termin genomförs även skolans trygghetsenkäter som trygghetsteamet ansvarar för att genomföra, sammanställa, analysera samt planera insatser vidare i trygghetsarbetet.
Teamet ses varje vecka kontinuerligt under läsåret.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Trygghetsteamet leder arbetet med främjande och förebyggande arbete. Vi arbetar utifrån vår Plan mot diskriminering och kränkande behandling som gäller för alla verksamheter på Stora Hammars förskola och skola. Rektorn ansvar för att alla vuxna, barn och elever arbetar tillsammans för en likvärdig skola.
Tryggare raster
Det krävs mod för att undervisa för en framtid som vi inte vet så mycket om. I Vellinge kommun har vi som mål att framtidssäkra vår utbildning genom att rikta fokus mot fem områden. Ett av målen/områdena är att vi ska våga tänka om och pröva nytt för att kunna skapa sociala gemenskaper som vi tror skapar trygghet och ökad måluppfyllelse.
Att våga tänka om och pröva nytt kring våra raster är något som fritidshemmet på Stora Hammars skola har jobbat med under de senaste åren.
Vi är stolta över vår rastverksamhet vars syfte är att vara en trygghetsfrämjande insats som genomförs av rastvärdspedagog på rasterna. På rasterna finns även andra pedagoger ute från alla årskurser i ett bestämt rastvärdsschema. Pedagogerna har då som uppdrag att finnas till som stöd för eleverna och hjälpa eleverna in i leken samt hjälpa till med kamratrelationerna.
Målet är att alla elever ska ha roligt på sina raster och känna sig delaktiga tillsammans med kamrater. Vi strävar också efter att jobba främjande och förebyggande för elevernas trygghet och trivsel.
Rastverksamheten ska också skapa trygghet genom att flera vuxna finns ute bland eleverna och att eleverna ska ha roligt tillsammans. På det sättet utvecklas förmågan att vara en bra kamrat samt att eleverna få uppleva gemenskap och delaktighet.
Vi är övertygade om att rastaktiviteterna är en viktig del i vårt förebyggande arbete kring trygghet och studiero.
Vi vet också att daglig fysisk aktivitet har en positiv inverkan på skolelevers psykiska hälsa och ökad måluppfyllelse.
Ordningsregler läsåret 2024-2025 rev .pdf (PDF-dokument, 151 kB)
- Publicerad:
- 18 juli, 2024