Hoppa till innehåll

Att välja serviceföretag

Du som har serviceinsats väljer själv vilket företag som hjälper dig med städning, tvätt och inköp. Kommunen har godkänt flera olika företag som du kan välja mellan. Du väljer via vår e-tjänst som du hittar under självservice här under. Där kan du också få mer information om hur du gör.

Självservice

Om du saknar BankID eller inte vill ansöka digitalt kan du ladda ner blanketten nedan. Denna skriver du ut, fyller i och skickar till Vellinge kommun på adress: Vellinge kommun, 235 81 Vellinge.

Du kan även ringa till Vellinge kommun och be att få en blankett hemskickad.

Blankett val och byte serviceutförare.pdf (PDF-dokument, 122 kB)

Företagen som kan hjälpa dig med beviljade serviceinsatser är

Olika företag kan hjälpa dig med olika insatser

Om du har hjälp med tvätt, städning och inköp kan du välja av ovanstående företag som erbjuder dessa serviceinsatser.
Har du hjälp med omvårdnad, som hjälp med påklädning och personlig hygien, får du i nuläget Förenade Care som utförare.
Du betalar samma avgift till kommunen för den hjälp du har fått beviljad, oavsett vilket företag du väljer.

Byte av företag

Om du inte skulle bli nöjd med det företag du har valt är det enkelt att byta. Fyll i blanketten Val av serviceföretag under självservice eller kontakta din biståndshandläggare som hjälper dig.
Bytet ska vara klart efter 14 dagar.

Kommunen har ansvar för hemtjänsten

Vellinge kommun har det yttersta ansvaret för hemtjänsten. Alla utförare ska leva upp till de krav på kvalitet som kommunen har. Vi följer därför upp de tjänster som utförs av de olika utförarna. Dessutom görs kundundersökningar.

Tilläggstjänster

Du som har hemtjänst kommer också att kunna köpa tilläggstjänster som inte ingår i ditt biståndsbeslut. Det kan till exempel vara fönsterputsning, trädgårdsarbete eller en extra promenad.
Då betalar du direkt till företaget. Tjänsterna räknas som hushållsnära tjänster och är skattereducerade.

Kontaktuppgifter

Har du frågor kan du ringa till oss på kommunen, telefon 040-42 50 00. Säg att det gäller hemtjänstval så kopplas du rätt.

Senast uppdaterad:
21 februari 2024 13:25