Hoppa till innehåll

Hemtjänst med digitala lås

Digitala lås ökar tryggheten och förbättrar servicen för den som har hemtjänst. Hemtjänstens nycklar ersätts av en digital nyckel och du som har hemtjänst kan fortsätta att använda din nyckel.

Självservice

lås.jpg

Vellinge kommun inför nu digitala lås, även kallat nyckelfri hemtjänst.
Du som har hemtjänst eller trygghetslarm och idag har lämnat nycklar till hemtjänsten kommer att få ett låstillbehör monterat som gör att hemtjänsten kan öppna med en digital nyckel.
Ditt lås kommer att vara kvar och du kommer att använda din nyckel, precis som vanligt.
Övergången till digitala lås sker successivt för dig som beställer eller redan beställt tjänsten.

Fördelar för dig som har hemtjänst

Det här är hemtjänst med digitala lås

Digitala lås innebär att hemtjänsten inte längre behöver hantera vanliga metallnycklar. I stället använder hemtjänsten en digital nyckel som laddas med behörighet till de lås som nyckeln ska kunna öppna. Endast personal från din valda hemtjänst kan låsa upp med den digitala nyckeln. När arbetspasset är slut upphör nyckeln att fungera.

Den digitala nyckeln passar till ett tillbehör som vi monterar utan kostnad för dig. Låstillbehöret sätts utanpå ditt vanliga lås så att du själv använder din vanliga nyckel. För dig kommer det inte att vara någon skillnad.

Det monterade låstillbehöret kräver varken el, internet eller batteri och fungerar också vid strömavbrott.

Beställ installation av digitalt lås

För fastighetsägare

Vi hoppas att du som fastighetsägare vill hjälpa oss att skapa en tryggare och säkrare hemtjänst. För att vi ska kunna montera låstillbehöret behöver vi ditt samtycke. All information finns på länken nedan.

Digitala lås för fastighetsägare

För dig som har hemtjänst och trygghetslarm idag

Vellinge kommun installerar låstillbehör löpande. Du kommer att få mer information när det är din tur. Om du har tackat nej eller inte skickat in blanketten som tidigare har kommit i din brevlåda, behöver du ta kontakt med din hemtjänstutförare om att du önskar ett digitalt lås.

  1. Om du hyr bostaden eller bor i en bostadsrätt behöver fastighetsägaren lämna in en blankett till Vellinge kommun om att de godkänner monteringen av låsdelar för digitalt lås.
  2. Inför monteringen av låstillbehöret kommer du kontaktas av din hemtjänst för att boka tid.
  3. Observera att du aldrig behöver lämna ut några ID-uppgifter i samband med att vi kontaktar dig.
  4. Hemtjänst kommer till dig på utsatt tid.
  5. Låstillbehöret monteras av hemtjänst och du kan se att allt fungerar som det ska.
  6. Använd din egen nyckel för att låsa och låsa upp, precis som vanligt.
För dig som får hemtjänst eller trygghetslarm för första gången

Vellinge kommun installerar låstillbehör löpande. Du kommer att få mer information när det är din tur. Om du har tackat nej eller inte skickat in blanketten som tidigare har kommit i din brevlåda, behöver du ta kontakt med din hemtjänstutförare om du önskar ett digitalt lås.

  1. När du ansöker om hemtjänst eller trygghetslarm får du information om nyckelfri hemtjänst, du fyller i en blankett om att du godkänner montering av låsdelar på din dörr för nyckelfri hemtjänst. Blankett hittar du här. Länk
  2. När din ansökan inkommit kontaktas du av din hemtjänst för att boka tid för montering. Observera att du aldrig behöver lämna ut några ID-uppgifter i samband med att vi kontaktar dig.
  3. Om du hyr en bostad eller bor i en bostadsrätt behöver fastighetsägaren lämna in en blankett till Vellinge kommun om att de godkänner monteringen av låsdelar för nyckelfri hemtjänst. Länk för fastighetsägare hittar du här.
  4. När din ansökan är klar kontaktas du av din hemtjänst för att boka tid för montering.
  5. En låsansvarig för hemtjänst i Vellinge kommun kommer till dig på utsatt tid.
  6. Låstillbehöret monteras av låsansvarig och du kan också se att allt fungerar som det ska.
  7. Använd din egen nyckel för att låsa och låsa upp, precis som vanligt.
Säkrare nyckelhantering
  • Digitala lås gör nyckelhanteringen säkrare-inga nyckelkopior behöver lämnas ut för att hanteras av hemtjänsten.
  • De nya digitala låsen registrerar varje besök och ger svar på frågorna vems personliga nyckel som användes var och när.
  • Personalens registreringar innebär att fastighetens skalskydd blir ännu bättre jämfört med system med nycklar, koder eller nyckelbrickor.
Digitala lås införs stegvis

När Vellinge kommun inför nyckelfri hemtjänst sker det successivt, det är många som har hemtjänst och trygghetslarm. Hemtjänstens medarbetare ska även utbildas i det nya arbetssättet.

Under en övergångsperiod kan hemtjänsten behöva arbeta med både den gamla metallnyckeln och den digitala nyckeln. Du får tillbaka dina nycklar när låstillbehöret är monterat och hemtjänsten är i full drift med låsen. Var beredd på att det kan dröja, då det är viktigt att hemtjänsten kan säkerställa att allt fungerar som det ska innan du får tillbaka din nyckel.

Återlämnande av nycklar och övergången

Återlämnande av nycklar kan dröja

Under en övergångsperiod kan hemtjänsten behöva arbeta med både den gamla metallnyckeln och den digitala nyckeln. Du får tillbaka dina nycklar när låstillbehöret är monterat och hemtjänsten är i full drift med låsen. Var beredd på att det kan dröja, eftersom det är viktigt att hemtjänsten kan säkerställa att allt fungerar som det ska innan du får tillbaka din nyckel.

Så fungerar nyckelfri hemtjänst för fastighetsägare

Digitala lås ger dig som fastighetsägare ökad trygghet genom att nycklar, portkoder och taggar inte behöver lämnas till hemtjänsten. I stället använder hemtjänsten en digital nyckel. För att kunna montera i portarna i er fastighet behöver vi ert medgivande.

Så här går det till

För att montera tillbehöret i portar behöver vi medgivande från er som fastighetsägare.

  1. Berörda fastighetsägare får ett utskick med information och en medgivandeblankett från Vellinge kommun. Om man inte redan har gett sitt medgivande så finns det kvar tills att medgivande återtas. Kommunen har en lista över vilka fastighetsägare som gett sitt medgivande.
  2. Fyll i den blankett som du fått skickad till dig och sänd in i svarskuvertet. Blanketten finns att ladda ner för utskrift på Vellinge.se eller lämna ett elektroniskt medgivande på vår hemsida.
  3. När vi fått in ert medgivande börjar vi planera för montering. Då vi ska montera ett stort antal portar i kommunen kan det dröja innan vi monterar just på din fastighet.
  4. När det är dags för montering på aktuella portar görs detta av personal från hemtjänst. Låsfirman väljer den lösning som passar för just er fastighet men hör av sig och stämmer av med er som fastighetsägare om mindre åverkan behöver göras. Montering på bostadsdörrar görs enligt överenskommelse med hemtjänstkunden.
  5. När låsen är monterade kommer hemtjänsten under en övergångsperiod arbeta både med den fysiska gamla nyckeln och den nya digitala nyckeln. När systemet så småningom är i full drift återlämnar hemtjänsten nycklarna.
Kostnad

Kostnadsfritt för fastighetsägare

  • Det är helt kostnadsfritt för fastighetsägare och hemtjänstkunder- Vellinge kommun står för hela finansieringen.
  • Vellinge kommun äger och ansvarar för låstillbehören. Tekniker och leverantören monterar, underhåller och demonterar samtliga låstillbehör.

Tillgänglig och kostnadsfri support

  • Vellinge kommun har kostnadsfri support för nyckelfri hemtjänst.
  • Fastighetsägaren har inget utökat ansvar i samband med nyckelfri hemtjänst utan ansvarar endast för fastighetens ordinarie dörrmiljö med lås.
Vem ansvarar?

Fastighetsägarens ansvar

  • Det vanliga låsets funktion, till exempel cylinder, låskista, låskolv.
  • Fungerar inte din vanliga nyckel ska du felanmäla till fastighetsägaren.

Vellinge kommuns ansvar

  • Äger och förvaltar låstillbehören.
  • Tar emot felanmälningar.
  • Avhjälper fel med egna tekniker eller leverantörens låstekniker.

Hemtjänstens ansvar

Hemtjänstens ansvarar inte för låstillbehören och nyckelfri hemtjänst men kan hjälpa till att visa hur det fungerar, och hjälpa till med felanmälan.

Felanmälan

Upplever du att ditt vanliga lås påverkas av låstillbehöret kan du prata med hemtjänsten eller själv göra en felanmälan.

Felanmälan

Hemtjänsten kan hjälpa dig att prova din nyckel och hjälpa till med felanmälan om du behöver. Testa din vanliga nyckel i låset. Om den bara snurrar runt och ingenting händer är det fel på låstillbehöret.

Fel på det vanliga låset

Är det andra typer av fel så finns felet antagligen i det vanliga låset. Det vanliga låset är ditt eller fastighetsägarens ansvar.

Låstillbehöret påverkar inte låsets vanliga funktion och en låssmed eller fastighetsskötare kan utföra service på det vanliga låset, även när ett låstillbehör är monterat.

Nedmontering

Beställ nedmontering

Vid upphörande av hemtjänst eller trygghetslarm ska det digitala låset som erhållits av kommunen återlämnas. Nedmontering utförs av din hemtjänstutförare och bostadens tidigare låsdelar ska monteras tillbaka i samband med nedmonteringen. Insatsen är kostnadsfri. Din hemstjänstutförare förvarar bostadens låsdelar om inget annat har överenskommits.

Senast uppdaterad:
30 januari 2024 11:10