Synpunkter och klagomål på omsorgsavdelningens verksamheter
Vi har som mål att erbjuda god kvalitet i alla verksamheter. Inget är så bra att det inte kan bli bättre. Är du missnöjd med vård och omsorg/hemtjänst? Dina synpunkter och klagomål bidrar till att utveckla verksamheten.
Självservice
Hit vänder du dig
Om du har synpunkter eller klagomål på någon verksamhet inom social omsorg kan du kontakta personal eller chef på den verksamhet du har synpunkter på.
Du kan också lämna dina synpunkter eller klagomål via vår e-tjänst som du hittar under självservice längre upp på sidan. Där kan du även få mer information om hur du gör.
Längst ned finner du information om hur du kan kontakta Patientnämnden i Skåne.
Om du är missnöjd med ett beslut
Rör dina synpunkter ett beslut som du har fått enligt Socialtjänstlagen (SoL) eller Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), vänd dig i första hand till din handläggare. Din handläggare kan också hjälpa dig att överklaga ett avslagsbeslut, om du vill ha hjälp med detta.
Kontakta Vellinge Direkt på telefon 040-42 50 00 så hjälper de dig att få tala med rätt person.
Inte nöjd med vården? Dina synpunkter kan göra vården bättre.
Om du känner att du inte har fått rätt vård eller inte har blivit bemött på ett bra sätt kan du lämna dina synpunkter och klagomål på det du har varit med om. Det kan även din närstående göra men behöver då få ett samtycke från dig.
Flera olika sätt
- Prata med personalen eller chefen för verksamheten.
- Kontakta Patientnämnden Skåne. Du behöver inte först ha haft kontakt med verksamheten där du har fått vård.
- Vissa händelser kan du anmäla direkt till:
Patientnämnden Skåne
- är en självständig instans, som det inte kostar något att kontakta
- kan ge dig stöd att framföra synpunkter eller klagomål och att få den besvarad
- tar emot synpunkter och klagomål bland annat på kommunal hälso- och sjukvård, samt den allmänna omvårdnad som ges i samband med denna
- ska inte avgöra om vården har gjort rätt eller fel
- återkopplar dina synpunkter och klagomål till vården och de förtroendevalda
- kan ge dig information om dina rättigheter och råd om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller eventuellt anmäla till
Kontakta Patientnämnden Skåne
- Logga in på 1177, välj Patientnämnden Skåne.
- Fyll i Blankett för klagomål/synpunkter till Patientnämnden. Skriv ut och skicka in blanketten till Patientnämnden Skåne, 291 89 Kristianstad.
- Ring 0770-11 00 10, vardagar 9.00-12.00
- Skriv brev till Patientnämnden Skåne, 291 89 Kristianstad.
Om du har synpunkter på sjukresor
Det är Region Skåne som ansvarar för sjukresor. Gäller din synpunkt detta ska du vända dig till kundtjänst för serviceresor, telefon 0771-77 44 33.
Läs mer om sjukresor på Region Skånes hemsida
- Senast uppdaterad:
- 23 mars, 2023