Här kan du beställa julgranshämtning
Från och med den 8 december kan du beställa upphämtning av din julgran. Kom ihåg att anmäla i tid då tjänsten stänger den 8 januari. Vi vill uppmärksamma om att endast bokade julgranar hämtas.
Så här går det till
Om du vill att kommunen hämtar din julgran när julen är slut ska du som ansvarar för avfallsabonnemanget i ert hushåll anmäla upphämtning via vår e-tjänst på Mina sidor.
Beställ julgranshämtning via Mina sidor
Om du bor i flerfamiljshus, BRF eller hyresrätt finns information längre ner på sidan.
Granarna hämtas sedan under vecka 3 och 4 beroende var i kommunen du bor. Här nedan följer schemat. Om din ort har två eller tre hämtningsdagar så behöver julgranen ställas ut inför den första dagen, senast kl 07.00.
| Falsterbo och Skanör - vecka 3 12 januari (måndag) - 14 januari (onsdag) |
| Höllviken, Räng och Ljunghusen - vecka 3 13 januari (tisdag) - 16 januari (fredag) |
| Vellinge tätort - vecka 4 19 januari (måndag) - 21 januari (onsdag) |
| Östra och västra kommundelarna - vecka 4 21 januari (onsdag) - 23 januari (fredag) |
Din julgran får inte vara längre än två meter. Om den är längre behöver du såga den på mitten. Upphämtningsplats gäller vid farbar väg, där avfallsbilen kan köra och stanna. Julgranen ställs ut senast klockan 07.00 på hämtningsdagen.
Vanliga frågor och svar
- Under vilken period kan jag anmäla hämtning av min julgran?
-
Den 8 december öppnar e-tjänsten och stänger den 8 januari. Observera att vi endast hämtar registrerade julgranar.
- Vilka regler gäller för upphämtning?
-
Din julgran får inte vara längre än två meter. Om den är längre behöver du såga den på mitten. Upphämtningsplats gäller vid farbar väg, där avfallsbilen kan köra och stanna. Om du bor i en bostadsrättsförening eller hyresrätt, så placerar du din julgran vid miljöhus, fåller eller där kärlen placeras på tömningsdag. Julgranen ska ställas ut senast klockan 07.00 på hämtningsdagen.
- Kostar det att få min julgran hämtad?
-
Julgransupphämtning är en kostnadsfri tjänst från Vellinge kommun.
- Hur fungerar det för mig som bor i en bostadsrättsförening?
-
Du registrerar upphämtning av din julgran via e-tjänsten. Observera att varje gran måste registreras – det räcker inte att någon i din bostadsrättsförening har gjort en beställning. Upphämtningsplatsen är vid ditt miljörum/fållor eller där sopkärlen placeras vid tömning. Julgranen ska ställas ut senast klockan 07.00 på hämtningsdagen.
Julgranens längd får inte överstiga två meter, annars ska den delas på mitten.
- Hur fungerar det för mig som bor i en hyresrätt?
-
Du registrerar upphämtning av din julgran via e-tjänsten. Tänk på att det inte räcker med att en från din hyresrätt har lagt beställningen, vi vill registrera samtliga julgrannar. Upphämtningsplatsen är vid ditt miljörum/fållor eller där sopkärlen placeras vid tömning. Julgranen ska ställas ut senast klockan 07.00 på hämtningsdagen.
Julgranens längd får inte överstiga två meter, annars ska den delas på mitten.
- Jag har glömt att beställa hämtning av min gran
-
Då ansvarar du själv för att ta hand om granen. Du kan klippa ner granen och lägga den i ditt trädgårdsavfall, eller lämna granen på Sysavs återvinningscentral i Höllviken. Kommunen hämtar enbart de granar som har beställts via e-tjänsten före den 8 januari.
- Jag har gjort en beställning, men min gran har inte hämtats
-
På Mina sidor under Min bostad och avfallsabonnemang kan du felanmäla utebliven hämtning av din gran. Felanmälan kan göras från den sista dagen granen planerats att hämtas i ditt område till och med vecka 5. Om din reklamation godkäns så hämtas din gran vecka 6.
- Publicerad:
- 8 december, 2025