Hoppa till innehåll

Vellinge kommun inför digital identifiering för alla dina personliga ärenden

Nu höjs säkerheten ännu mer vid hantering av medborgares personliga ärenden. Vellinge kommun implementerar tjänst för digital identifiering även över telefon.

Senior kvinna med mobil.jpg

Mot bakgrund av en ökad kriminalitet i samhället kopplad till identitetsstöld och bedrägerier, arbetar kommunen kontinuerligt med högsta möjliga skydd för medborgare när de behöver utföra personliga ärenden som rör någon av kommunens verksamheter.

En säker metod som redan används är att du som medborgare använder BankID eller Freja eID+ för kommunens e-tjänster på hemsidan. Nu ska digital identifiering användas även för personliga ärenden via telefonsamtal. Detta görs via en tjänst från Assently kallad LiveID.

LiveID är en webbaserad tjänst som används när du som medborgare ringer in till kommunen för att begära ut uppgifter som berör den egna personen, egen verksamhet eller egna barn eller annan nära anhörig. Du som ringer in till kommunen ska då uppge ditt personnummer i telefon som en handläggare skriver in i LiveID. Därefter får du en notis i din telefon med tydlig information om att detta rör kontakt med Vellinge kommun samt en förfrågan om att använda ditt BankID för identifiering. På detta sätt motarbetas brott kring personliga uppgifter som annars skulle kunna hamna i orätta händer.

Traditionell ID-handling används fortsatt vid fysiska besök till kommunen om du behöver styrka din identitet vid personliga ärenden.

Så här ser notisen ut i din telefon då LiveID används:

Mobilens notis vid LiveID.jpg

Publicerad:
28 april, 2025