Hoppa till innehåll

Bostadsrättsföreningen laddar för framtiden

Vellinge kommun deltar sedan hösten 2021 i ”Hela Sverige laddar”, ett projekt som stöttar kommunala energi- och klimatrådgivare i arbetet med att nå ut till olika målgrupper med information kring laddinfrastruktur för elfordon.

Inom ramen för detta projekt arrangerade kommunens energi- och klimatrådgivare i maj 2022 ett seminarium riktat till bostadsrättsföreningar. BRF Höllviksnäshusen var en av föreningarna som tog chansen att skaffa sig information om vad man ska tänka på när det är dags att sätta upp laddstolpar för sina boenden.

Nu drygt ett år senare har Höllviksnäshusen 17 laddningsuttag redo att användas av sina elva hushåll.

Det är en investering för framtiden, säger Finn Mogensen, ordförande i BRF Höllviksnäshusen.

laddning2.jpgFinn Mogensen, ordförande i BRF Höllviksnäshusen.

På seminariet i Skanör presenterade flera företag olika lösningar för elfordonsladdning.

Det var väldigt olika tekniska lösningar och hur de skulle se ut. Efteråt kunde man prata med de olika företagen om man hade fler frågor. Vi pratade om det i föreningen och tog sedan kontakt med Linn och fick mer information från henne om hur allt fungerade, berättar Finn Mogensen.

Linn Huitfeldt Rydberg är energi- och klimatstrateg och energi- och klimatrådgivare i kommunen och den som samordnade seminariet. Hon har bland annat hjälpt bostadsrättsföreningen med vissa kontakter hos Naturvårdverket, där man kan söka bidrag till installationen av laddstolpar.

Kommunen har varit helt perfekt, speciellt Linn som jag haft kontakt med har varit jättesnäll och bra på att svara och hjälpa till.

BRF Höllviksnäshusens styrelse fick flera olika erbjudanden från företag som kunde installera laddstolpar i föreningen och valde att gå vidare med det erbjudande som den ansåg hade den bästa produkten, kvalitet, service, support och pris.

Därefter hade vi ett gemensamt möte med alla föreningsmedlemmarna som fick möjlighet att lyssna och ge sin åsikt om projektet. Vi avslutade med en röstning, resultatet blev ett ja till att gå vidare.

Det skiljde en del i pris för de olika lösningarna.

Vi tittade på hela paketet och inte bara på det ekonomiska. Det var den tekniska lösningen och supporten efteråt, om det blir problem, som blev utslagsgivande. Det är viktigt för oss att lösningen fungerar och om den inte fungerar så ska det vara lätt att veta vem man ska kontakta och att de löser det, säger Finn Mogensen.

I oktober 2022 var beslutet taget om vilket företag som skulle få stå för arbetet. Därefter följde ansökningsprocessen för att få bidrag till installationen från Naturvårdsverket, som står för 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna och högst 15 000 kronor per laddpunkt.

Bidraget måste man söka om innan man påbörjar projektet för att vara säker på att det finns pengar kvar.
Vi lämnade in ansökan i december 2022, så att de kunde reservera pengar för oss. Nu när allting är klart ska vi ansöka om att få pengarna utbetalda. Först måste vi skicka in fakturor och information, så att Naturvårdsverket vet vad vi spenderat pengarna på.

I februari hölls uppstartsmöte med leverantören där det bestämdes hur arbetet skulle gå till väga. I slutet av juni stod hela installationen klar.

I den ursprungliga offerten skulle vi haft de vanliga laddstolparna, men så kom vi fram till, eftersom vårt gamla staket var så dåligt, att det var bättre att bygga ett nytt staket och installera den nya typen av laddningsuttag.

Istället för ”stolpar” blev det en ”laddningsbalk”.

En dyrare lösning som vi tyckte det var värt att betala mer för på grund av utseendet och den tekniska lösningen. Vi har 25 ampere från Eon in till vårt hus och det ska fördelas på alla laddstationer. Mängden ström kan vi öka efterhand som vi får fler elfordon i vår förening. Med den gamla lösningen fick de två första bilarna hundra procent av strömmen. Den lösning som vi valde ger via en app alla bilar en liten del av strömmen, men fördelar tillgänglig laddeffekt beroende på till exempel antal inkopplade bilar och avresetider. Det är en jättesmart lösning, berättar Finn Mogensen.

Frånsett att det fick dras en ny kabel i marken på grund av ett stopp i ett gammalt kabelrör gick arbetet smärtfritt. Hela installationen kostade BRF Höllviksnäshusen en knapp halv miljon kronor. Av den summan ska bostadsrättsföreningen få tillbaka närmare hälften från Naturvårdsverket.

Hur räknar ni hem den här kostnaden?

Det är en investering för framtiden för både oss som bor här och framtida inflyttare. Och om man vill som förening, har man möjlighet att sätta olika laddningspriser för boende och för gäster och på det viset få hem en del av kostnaden till föreningen, säger Finn Mogensen.

Vill du ha rådgivning om hur du kan spara energi, miljö och pengar kan du kontakta våra energi- och klimatrådgivare via telefon 040-425162 eller 0709915169.

Du kan även skicka din fråga till energiradgivning@vellinge.se

Läs mer här om bidraget "Ladda bilen"

Publicerad:
12 oktober, 2023