Hoppa till innehåll

Nu kan du legitimera dig genom telefon och chatt

Nu kan du legitimera dig i din kontakt med Vellinge Direkt. Det innebär att vi kan hjälpa dig med fler personliga ärenden och att du kan få direkta svar på dina frågor.

För att kunna legitimera dig i samtal eller i chatt med en kommunvägledare, använder du e-legitimation. Det är en elektronisk ID-handling som bekräftar din identitet när du gör ärenden på distans. I Vellinge kommun använder vi oss av Mobilt BankID och BankID på fil, som du använder via datorn.

Att Vellinge Direkt nu använder sig av e-legitimation underlättar för dig som kommuninvånare. Du kommer smidigare kunna hantera dina ärenden i kontakten med kommunens kundtjänst, och få fakturor och andra handlingar skickade till dig via e-post. Tidigare hanterades dessa ärenden via den vanliga postgången.

Det är en väldigt enkel lösning som underlättar vardagen för många. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda den här lösningen och tror att upplevelsen för kunden blir bättre, säger Eva Lundbladh, enhetschef på Vellinge Direkt.

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med e-legitimation skickas dina handlingar via vanlig post till din folkbokföringsadress. Alternativet är att du besöker kommunhuset och legitimerar dig för snabbare hantering av vissa ärenden.

Vill du veta mer om BankID och hur du laddar ner tjänsten?

BankID ägs av flera storbanker, bland annat Handelsbanken, Swedbank och SEB. Om du vill ladda ner tjänsten gör du detta enklast genom att kontakta din bank. Mer information om BankID hittar du här: BankID

Publicerad:
17 juni, 2022