Styrmodell
Vellinge kommuns styrmodell ska bidra till att kommunen uppfyller kommunallagens krav på god ekonomisk hushållning.
Styrmodellen knyter an till kommunens vision, devis, värdegrund, politiska planer, profilområden och fokusområden för hållbar utveckling. Den ska uppmuntra till nämndöverskridande mål och samarbeten samt utgå från ett medborgare- och brukarperspektiv vid målformulering och uppföljning.
De fyra kommunövergripande målområdena bryts ned på nämndnivå till nämndmål, som också är kopplade till något av de nio fokusområdena inom Program för Hållbar utveckling. Varje verksamhet kopplar sedan uppföljningsbara och mätbara aktiviteter till dessa mål. Verksamheterna följer upp målen löpande och rapporterar till nämnden vid tertial och årsredovisning. Målen kan vara på 1 till 3 års sikt.
Styrning - Politisk nivå
I de politiska planerna anges de politiska ambitionerna och inriktningen för respektive nämnds arbete för den närmaste mandatperioden.
De politiska planerna har en viktig funktion som underlag för de mål som ska formuleras av kommunstyrelsen och nämnderna.
Resurstilldelning görs till nämnderna via kommunfullmäktiges budget. Nämnden beslutar om nämndbudgeten där det framgår mål
och internbudget.
Styrning - Förvaltningsnivå
Verksamhetsplanerna beskriver hur de politiska målen omsätts i verksamheterna. I verksamhetsplanerna definieras insatser och
aktiviteter, vilka har till syfte att styra kommunförvaltningens arbete mot nämndernas mål.
Styrning - Utförare egen regi
Verksamhetsplanerna beskriver hur de politiska målen omsätts i verksamheterna. I verksamhetsplanerna definieras insatser och aktiviteter, vilka har till syfte att styra kommunförvaltningens arbete mot nämndernas mål.
Prestationsersättningar
Här ingår de tjänster som vänder sig till enskilda kommuninvånare och vars kostnad fastställs via olika schabloner eller i ett så kallat pengsystem. Verksamheten kan bedrivas både i kommunal och privat regi. Ersättning till respektive utförare betalas efter utfört uppdrag. Verksamhets- och uppföljningsansvar ligger hos respektive nämnd.
Över- och underskott
De enheter som omfattas av prestationsersättningssystemet får balansera sitt över- och underskott till nästkommande år.
Följande regelverk gäller:
- Den verksamhet som omfattas av dessa regler, är de kommunala enheter inom pedagogisk verksamhet och vård- och omsorg som finansieras med bidrag från Vellinge kommuns prestationsersättningssystem. Endast den del av enheternas verksamhet som finansieras av prestationsersättningssystemet omfattas av regelverket.
- Bidragen i prestationsersättningssystemet har sin utgångspunkt i att verksamheten skall bedrivas i enlighet med de krav på kvalitet som Vellinge kommun och statliga myndigheter ställer på verksamheten. En utgångspunkt är därför alltid att resultatet vid årets slut bör vara 0.
- Uppstår ändå underskott i verksamheten skall underskottet täckas inom två år. Ett underskott som redovisas i bokslutet år 1, skall alltså i sin helhet vara täckt senast i bokslutet år 3. Om underskott även redovisas år 2 skall även detta underskott täckas senast år 3.
- Uppstår överskott i verksamheten, skall överskottet i första hand användas för att täcka eventuella tidigare underskott i verksamheten. Resterande överskott skall i sin helhet föras över till kommande år för att kunna användas av verksamheten.
- Enheternas årliga och totala ackumulerade över-/underskott anges i kommunens resultat- och balansräkning som en del av eget kapital. Detta anges i särskild not. För varje enhet förs en sidoordnad redovisning, vilken löpande skall redovisas i samband med tertialrapport och årsredovisning.
Styrning - Privat utförare
Vellinges verksamhet utförs till stor del via privata utförare. Program för uppföljning av privata utförare, antaget av kommunfullmäktige, anger på en strategisk nivå grundkrav, omfattning, struktur och ansvar samt krav på återkoppling till brukare och allmänhet.
Styrning och uppföljning av verksamhet som bedrivs av privata utförare sker inom ramen för avtalet/ särskilda överenskommelser med respektive utförare, samt utifrån Kommunstyrelsens och nämndernas respektive planer för uppföljning av privata utförare. Resurser utbetalas till de externa utförarna genom prestationsersättningar och fasta ersättningar.
Lika villkor
Prestationsersättningarna till egen regi och externa utförare ska baseras på lika villkor.
Måluppfyllelse
Uppföljning av budget och kommunövergripande mål sker i samband med tertialrapport och årsredovisning. I årsredovisningen görs en bedömning av måluppfyllelsen av de kommunövergripande målen utifrån måluppfyllelsen i kommunstyrelsens och nämndernas mål.
Ett gott resultat uppnås då en hög grad av måluppfyllelse föreligger samtidigt som den höga måluppfyllelsen styrks av resultatet i SKR:s Öppna jämförelser. Detta är en indikation på god ekonomisk hushållning.
- Publicerad:
- 22 oktober, 2024