Hoppa till innehåll

Synpunkter och klagomål på förskola och skola

Har du klagomål eller synpunkt på förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan eller gymnasieskolan? Om vår verksamhet inte motsvarar dina förväntningar eller om du eller ditt barn är missnöjda med något, kan du kontakta oss.

Självservice

Synpunkter och klagomål - så här gör du

Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet och därför är det viktigt för oss att du hör av dig.

  1. Vänd dig till personalen

    Om du inte är nöjd med skolans eller förskolans verksamhet ska du i första hand vända dig till personalen på enheten. Kontakta exempelvis ansvarig förskollärare eller lärare.
  2. Kontakta rektor

    Tycker du inte att du får rätt hjälp av personalen på skolan kontaktar du rektor. Du kan också vända dig direkt till rektor om du anser att problemet är allvarligt.
  3. Kontakta huvudmannen

    Om du vill kan du vända dig direkt till huvudmannen. Hit vänder du dig om du inte är nöjd med hur ditt klagomål hanterats av personal eller rektor. Du kan lämna ditt klagomål via e-tjänsten överst på denna sida. Där finns även uppgift om postadress om du inte kan lämna klagomålet digitalt.

Vad säger lagen om klagomål och synpunkter?

Enligt skollagen (4 kap. 7-8§§) avser bestämmelserna klagomål mot utbildningen, vilket definieras som verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål. Det betyder att i princip allt som rör huvudmannens verksamhet omfattas. Med klagomål avses att någon klagar på att verksamheten inte uppnår kvalitet enligt lagstiftningen. Med synpunkter avses övrigt som framförs som berör verksamhetens kvalitet, till exempel förslag på förbättringar.

Publicerad:
5 november, 2024