Klagomål miljö och hälsa
Om du upplever störningar som påverkar din hälsa eller miljön ska du i första hand ta upp det med den som orsakar störningen. Observera att om klagomålet rör kommunens belysning, parker, stränder, klotter, grönytor, vatten och avlopp samt gator och vägar, ska du istället göra en felanmälan. Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du göra en anmälan i självservice nedan.
Självservice
Vänd dig i första hand till den som orsakar störningen, som exempelvis en granne, verksamhetsutövare eller fastighetsägare, och framför ditt klagomål. Det är den som orskar störningen som är ansvarig för att åtgärda den.
Kom ihåg att den störning eller olägenhet som du anmäler ska utgöra en olägenhet för människors hälsa eller miljö i miljöbalkens mening. Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig. Antingen ska störningen pågå under en sammanhängande tid eller så ska den vara återkommande. Små eller helt tillfälliga störningar omfattas inte.
En störning enligt miljöbalkens mening kan till exempel vara utsläpp av kemikalier, trafikbuller, dålig inomhusmiljö (fukt, mögel, temperatur, radon, buller, ventilation) eller olägenhet orsakad av djurhållning. Det kan också vara bristfällig hygien i en livsmedelslokal.
Din anmälan och hur den hanteras
Din anmälan om klagomål gällande miljö, hälsa och livsmedel, utgör ett underlag för handläggningen av ärendet. Anmälan bör göras via självservice ovan för att underlätta registreringen och handläggandet av ärendet. Fyll i så utförligt som möjligt.
Vad händer sedan?
Miljöenheten gör en bedömning av din anmälan. Om det bedöms att en olägenhet, störning eller olovlighet föreligger underrättar vi verksamhetsutövaren/fastighetsägaren om din anmälan och ber denne yttra sig över uppgifterna. Om klagomålet är befogat görs eventuellt en inspektion och krav kan komma att ställas på verksamhetsutövaren/fastighetsägaren att vidta åtgärder.
Anmälan blir allmän handling
När en anmälan kommit in till oss blir det en allmän handling. Det betyder att vem som helst har rätt att läsa allt som står i anmälan, inklusive namn och kontaktuppgifter till den som gjort anmälan.
Klagomål livsmedel
Som konsument ska du kunna lita på att de livsmedel du införskaffar är säkra och redliga. Om du är missnöjd med ett livsmedel eller har klagomål på livsmedelshanteringen i exempelvis en restaurang eller butik, utan att ha blivit sjuk, ska du i första hand ta upp det med livsmedelsföretagaren. Om du inte får gehör för dina synpunkter kan du kontakta miljöenheten. Vi gör då en utredning och behöver uppgifter om:
- vilken livsmedelsanläggning som avses
- orsaken till ditt klagomål
- livsmedelsföretagarens bemötande av dina synpunkter.
Om ditt missnöje avser en specifik livsmedelsprodukt behöver vi uppgifter om:
- produktens namn
- tillverkare
- utgångsdatum eller liknande
- produktens identifikationsnummer, löpnummer, batchnummer eller liknande.
Om du misstänker att du har blivit sjuk av något livsmedel, kan du läsa om matförgiftning på länken nedan.
Relaterat innehåll

Buller och oväsen
Riktvärden för buller och hur du gör klagomål om buller och oväsen.

Temperatur och drag
Hur varmt och kallt får det vara? Vad kan du göra åt det? Få svar och tips!
- Senast uppdaterad:
- 11 februari 2025 09:51