Hoppa till innehåll

Vattenavstängning

Här kan du få information om både akuta och planerade vattenavstängningar. Du kan också läsa om vad som generellt gäller för avstängning av vattnet.

Vattenläcka eller annat akut ärende

Vid vattenläcka eller annat akut ärende, som gäller vatten eller avlopp, kontaktar du Vellinge Direkt. Om vi har stängt meddelas ett journummer när du ringer till oss.

Planerad avstängning

Vid planerad avstängning handlar det om underhåll av det kommunala vattenledningsnätet. Du får besked om detta i brevlådan några dagar innan avstängning eller via SMS. Vi informerar även här på vår hemsida. Du kan registrera dig för SMS-utskick på länken nedan.

SMS vid kris - vellinge.se

Vid kortare avstängning som varar i maximalt en timme, och som berör ett mindre område kan meddelande via dörrknackning förekomma.

Påsättning eller avstängning av vatten

Behöver du få vattnet till din fastighet påsläppt eller avstängt kan du göra en beställning via e-tjänsten nedan eller genom att kontakta Vellinge direkt.

Meddela önskat datum för avstängning eller påsläpp, adress, namn och telefonnummer. Beställning ska göras senast 3 arbetsdagar före önskat datum. Det är enbart kommunens entreprenör som får öppna och stänga avstängningsventilen vid tomtgräns.

Beställ här

När du ska riva och bygga nytt

När du ska riva en byggnad och återuppföra en ny på samma fastighet behöver du kontakta Vellinge Direkt. Du får då ett besked om vilka kostnader du kommer att debiteras på nästa faktura. Du får också boka en dag för avstängning och eventuell nedmontering av vattenmätare.

För att taxan skall ändras från normal till vilande krävs att det går mer än tre månader från avstängning till byggstart. Uppnås inte tre månader debiteras du ordinarie fasta avgifter, men inte vattenförbrukning.

Publicerad:
23 februari, 2024