Hoppa till innehåll

Riksfärdtjänst - ansökan

Här ansöker du om riksfärdtjänst

  1. Innan du ansöker

    För att styrka ditt behov av riksfärdtjänst kan det behövas ett intyg från din vårdcentral. För att handläggningen ska kunna hanteras så snabbt som möjligt är det bra om du skickar med ett intyg direkt med ansökan.

    Om du är osäker kan du alltid ringa till en färdtjänsthandläggare för att rådfråga. Du når dem via Vellinge Direkt på 040-42 50 00.

  2. Dags att ansöka

    Ansökan via blankett

    Om du saknar BankID eller inte vill ansöka digitalt kan du ladda ner blanketten nedan. Denna fyller du i, skriver ut och skickar till Vellinge kommun på adress: Vellinge kommun, 235 81 VELLINGE.

    Blankett ansökan om riksfärdtjänst (PDF-dokument, 88 kB)

    Tänk på att du alltid kan ringa till Vellinge kommun och be att få en blankett hemskickad.

    Ansökan via e-tjänst

    För att ansöka digitalt väljer du att klicka på e-tjänsten nedan. Du loggar in med hjälp av ditt BankID.

    Om du får hjälp att ansöka av annan person behöver personen en fullmakt eller ett beslut på förordnande av god man.

    Ansök via e-tjänst här
  3. Personuppgiftsansvarig omsorgsnämnd

    Vellinge kommun behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen. För mer information, gå till sidan Personuppgiftsansvarig omsorgsnämnd. Sidan öppnas i ett nytt fönster.

  4. Vad händer sen?

    Om ärendet skickas in via e-tjänsten behöver det signeras av dig som skickar in förfrågan och av samtliga vårdnadshavare om ärendet avser ert barn. Signering sker elektroniskt via Vellinge kommuns signeringstjänst Assently. När ansökan är inskickad kommer ni få ett separat mail för att signera genom BankID.

    Din ansökan prövas mot lagen om riksfärdtjänst för att kontrollera om du har rätt till det stöd du ansökt om.

    Handläggaren gör en utredning om vilket behov du har. Ibland behöver handläggaren kompletterande information från dig, ibland även från till exempel sjukvård eller annan instans.

    Du får ett skriftligt beslut på din ansökan. Din ansökan kan antingen beviljas eller avslås.
    Om din ansökan avslås har du rätt att överklaga beslutet. Du kan få hjälp att överklaga av din handläggare.
    Om din ansökan beviljas verkställs beslutet och du får kontakt från Riksfärdtjänst för att ordna resan.