GRUPP A:2
- Publicerad:
- 27 november, 2025
Grupp A:2
Frukost
| Tid | Kl. 08.00-08.20 |
| Lokal | Borgen |
Möte med Mathias Persson Benndoff
| Tid | kl 08.20-9.10 |
| Lokal | Konsertsalen |
| Föreläsare | Mathias Persson Benndoff |
Mathias Persson Benndoff är utbildningschef i Vellinge kommun
Ett samtal om de tre senaste åren för utbildning i Vellinge kommun, en nulägesbild samt någonting om vad vi i Vellinge kommun har för möjligheter och utmaningar framöver. Det blir också en del om ledarskap, att arbeta i politiskt styrda organisationer samt vem jag är och min syn på ovanstående.

Fenomenet ledarskap i klassrummet
| Tid | Kl. 09.20-10.10 |
| Lokal | Konsertsalen |
| Föreläsare | Marcus Samuelsson |
Marcus Samuelsson är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans forskning är i huvudsak inriktad på ledarskap i klassrummet, didaktiskt ledarskap, slöjd och simuleringar.
Fenomenet ledarskap i klassrummet
Framgångsrika ledare uppvisar engagemang, vilja att vara med dem de leder och att de har en plan för arbetet de tänkt genomföra med sina följare. Det ger dem en bra start för arbetsklimat, resultatet och samspelet. Sådan lärare arbetar förebyggande, långsiktigt, målmedvetet och uthålligt för att åstadkomma utveckling och lärande hos sina elever.

Ledarskap i klassrummet och effektiv undervisning
| Tid | Kl. 10:40-12:00 |
| Lokal | B101 |
| Föreläsare | Simon Hjort |
Lektor i Linköpings kommun inom skolutveckling och välrenommerad föreläsare på konferenser runt om i Sverige, ofta i samarbete med universitet och högskolor.
Simon drar paralleller med undervisning i länder som Kanada, England och Finland och har långsiktiga relationer med enskilda skolor och huvudmän där han återkommande och över tid stödjer skolutvecklingsprocessen.
Författat böcker kring kollegialt lärande med utgångspunkt i ledande forskning och påvisar hur läraren konkret kan göra för att skapa engagemang och fördjupa lärandet i klassrummet.
Ledarskap i klassrummet och effektiv undervisning
Ett välfungerande ledarskap är grunden för en framgångsrik undervisning. Ur ett vetenskapligt perspektiv beskrivs vad vi vet om ledarskap och undervisning. Illustrativa exempel visar på effektiva strukturer och förhållningssätt. Därefter riktas fokus mot hur läraren kan utvecklas i sitt ledarskap, individuellt och kollegialt.

Lunch
| Tid | Kl. 12:00-12:45 |
| Lokal | Borgens Restaurang |
Future Lab / Naturvetenskap för NO-lärare åk 7-9
| Tid | Kl. 13.00-15.00 |
| Lokal | Futurlab |
| Föreläsare | Samuel Svensson & Siri Grahn Östern |
Future Lab / Naturvetenskap
Kompetensutveckling i STEM-verktyg för naturvetenskapliga ämnen och nätverkande mellan skolor och över stadiegränser. Syftet är att stärka undervisningen i naturvetenskapliga ämnen genom gemensamt utforskande av STEM och framtidsteknik samt att utveckla samarbeten mellan skolor och ytterligare tillgängliggöra Future lab som mötesplats i Vellinge.
Deltagare är lärare i naturvetenskapliga ämnen från kommunens högstadieskolor och Sundsgymnasiet.
Ingen förberedelse krävs, men ta med jobbdator tack 😊
Med vänlig hälsning
Samuel och Siri

En handlingsorienterad grammatikundervisning för de moderna språken: strategier och arbetssätt
| Tid | Kl. 14:00-16:00 |
| Lokal | Kolabacken |
| Föreläsare | Nicolas Manuguerra |
Universitetslektor i didaktik med inriktning mot moderna språk
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Uppsala universitet
En handlingsorienterad grammatikundervisning för de moderna språken: strategier och arbetssätt
Föreläsningen diskuterar grammatikens roll och plats i en handlingsorienterad språkundervisning samt visar hur meningsfulla uppgifter och induktiva arbetssätt kan utveckla elevers språkliga medvetenhet samt ge dem verktyg att agera med språket.