Grupp 1A
08:00 BORGEN, VÄLKOMSTMINGEL
08:30 Kommunhuset Måkläppen, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Teaching might be an art, but learning is a science! Dr. Pooja K. Agarwal (she/her), cognitive scientist, educator, and author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning, shares practical teaching strategies–based on 100 years of research–that dramatically improve student learning. Equipped with scientific knowledge and evidence-based tools, turn your teaching into POWERFUL teaching and unleash the science of learning in your classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 Kommunhuset Måkläppen, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 BORGEN LUNCH
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 RC BRYGGAN (ENTRÉN) BESÖKA UTSTÄLLNINGEN
12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
13:00 B211, Utbildningspaket – Tillgängliga lärmiljöer
På Henriksdalskolan arbetar vi med professionsutveckling kopplat till det systematiska kvalitetsarbetet och tillgängliga lärmiljöer. Vi höjer vår kompetens och kunskap kring hjärnan, NPF, tydliggörande pedagogik och extra anpassningar för att skapa en skola för alla.
Jessica Larsson Henriksdalsskolan: Jessica har arbetat som specialpedagog i 9 år. Tidigare har hon arbetat som lärare och förstelärare.
13:15 B211, Kraftfull AI på ett enkelt sätt - som gör skillnad för elever och lärare!
Det pratas om AI överallt, men ändå kan det vara svårt att veta hur man faktiskt kan och ska använda kraften i AI för att skapa konkret nytta i klassrummet. Skolup är ett intuitivt AI-verktyg, specifikt utvecklat för skolan, som gör att alla elever och lärare på ett enkelt sätt kan använda styrkan i AI, utan att behöva promta. Som lärare kan du på ett enkelt sätt få förslag på lektionsplaneringar baserat på ämne, ålder på eleverna och vilka förutsättningar ni har; få ett utkast på ett prov eller förhör eller hur du kan anpassa lektionen efter särskilda behov som kan finnas i klassrummet. Skolup låter även eleverna kunna förhöra sig själva, få enkla liksom svåra saker förklarat för sig, eller få hjälp med att komma igång och strukturera en given uppgift. Bildinläsning samt bildgenerering är två andra delar, som skapar stora möjligheter för både elever och lärare. Här visar jag hur det kan gå till!
Erik Thorell, Skolon
Under mina 6 år på Skolon har jag träffat lärare, elever, IKT-pedagoger och rektorer över hela landet, som varje dag arbetar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för lärande i klassrummen. Att dagligen få se hur Skolons plattform gör reell skillnad i klassrummen, genom att göra det enkelt för varje elev och lärare att komma åt just sina digitala lärresurser från ett ställe på ett smidigt sätt, gör att det är inspirerande att gå till jobbet varje dag!
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 B206, Stimulerande lärmiljöer – kan vi göra skolan mer trygg?
Presentation av SPSMs stödmaterialet för tillgänglig utbildning. Utifrån alla barn och elevers rätt till utbildning. Med fokus på rektors ansvar i samarbete med elevhälsan. Är våra skolor en bra arbetsplats? Exempel på fysisk tillgänglighet.
Catrin Tufvesson, tekn.dr., utredare, Specialpedagogiska skolmyndigheten & Heléne Slivka, rådgivare, Specialpedagogisk skolmyndigheten
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00 BR102, Alla elever har rätt till likvärdig utbildning. Men hur?
Under det här passet får deltagarna se möjligheterna att nå ut till alla elever med hjälp av Inlästa Läromedel, Begreppa och Polylino.
Martin Ekholm, ILT Education
15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL
- Publicerad:
- 4 december, 2024