Grupp 1N
08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BRYGGAN
08:30 Konsertsal, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 Konsertsal, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 BR211AB, En trendspaning med moderna språk
Vi tar en titt på Sundsgymnasiets utvecklingsprojektet i moderna språk och kikar bland annat på trender, möjligheter till utbyten och potentiella utmaningar med kommande GY25.
Emma Nilsson, Sundsgymnasiet
Mitt namn är Emma Nilsson och jag arbetar sedan sex år tillbaka som ämneslärare i engelska och spanska på Sundsgymnasiet. Jag är nyfiken på hur moderna språks ställning kan stärkas och på hur elevernas språkliga motivation utvecklas.
11:15 BR211AB, "AI är inte framtiden – det är nu! Några verktyg som kan göra vår undervisning smartare, vår vardag enklare."
Vi riktar oss till undervisande lärare som behöver en liten knuff för att våga ta steget att testa att använda AI i sin undervisning. Vårt mål är att inspirera er att ta nästa steg i att utforska AI och dess påverkan på ert eget arbete genom att dela med oss av hur vi använder AI i vårt arbete. Hur kan AI vara en hjälp i det dagliga arbetet med t.ex. lektionsförberedelser, planeringar och bedömningar.
Andreas Eriksson, Södervångsskolan, Birthe Göransson, Skanörs Skola
Både Andreas Eriksson och Birthe Göransson arbetar på högstadiet på olika skolor. Verksamma i olika grupper i kommunen (AI-gruppen, Digitaliseringsgruppen (IT/IKT), Haldor Superusers)
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 BRYGGAN, LUNCH
13:00 Kommunhuset, Kolabacken, AI som livräddare i klassrummet
Projektets syfte är att underlätta arbetsbördan för lärare i klassrummet genom AI och andra digitala hjälpmedel. Vi upptäcker och testar olika möjligheter att skapa prov, att träna elever och att underlätta bedömning genom både för oss kända och okända digitala lösningar som ChatGPT, Grammarly, Teams AI och andra. Vårt mål är att ställa samman en ämnesspecifik katalog med olika hjälpmedel genom att analysera både fördelar och nackdelar av de olika digitala lösningarna.
Felix Heintzenberg, Hanna Rödin, Sundsgymnasiet
Felix Heintzenberg och Hanna Rödin har båda undervisat på Sundsgymnasiet i över 20 år. Felix undervisar i biologi och naturkunskap och Hanna engelska och svenska. Tillsammans leder de ett av årets utvecklingsprojekt på Sunds.
13:20 Kommunhuset, Kolabacken, AI hjälp eller stjälp för lärande? Information om utvecklingsprojekt AI i undervisning
Presentation av UP, Deltagarna kommer att få ta del instruktionsfilmer inom Vellinge Lärcenter. Utvärdering av lektionsuppgift utifrån AI. Är detta hjälp eller stjälp i undervisningen
Anders Larsson och Anders Rasmusson
Anders Larsson och Anders Rasmusson undervisar på Sundsgymnasiet i Hi, Ge, Re Sh och entreprenörskap. Både leder ett UP om AI och lärande undervisning i skolan
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 B211AB, AI i Skolan: En studie av elever i Åk 9 på Stora Hammar och Årskurs 3 på Sundsgymnasiet
Elever i årskurs 9 på Stora Hammar och elever på Sundsgymnasiet har utforskat och utformat riktlinjer och användning av generativa AI-verktyg. Genom enkäter och intervjuer har eleverna både identifierat möjligheter och utmaningar, vilket förhoppningsvis ska ge en djupare förståelse för AI:s roll på de båda skolorna
Sumita Bhattacharyya och Anders Rasmusson, Stora Hammar och Sundsgymnasiet
Sumita Bhattacharyya: Leg lärare matematik, kemi, fysik, teknik, biologi och naturkunskap, Anders Rasmusson: Förstelärare och ämneslärare i geografi och historia.
14:20 AI som stöd i elevers inlärning
Hur kan AI användas som stöd i studiesituationer som sker utanför skolans lokaler, och utan elevens lärare närvarande? Sådana situationer möter distanselever, men även elever som ägnar sig åt hemuppgifter och läxor. Hur kan AI stödja och utveckla inlärningen, snarare än att bara bli ett verktyg för att mer effektivt producera svar på en uppgift? Vänder sig främst till lärare inom vuxenutbildning och gymnasiet, men även till högstadielärare som undervisar i teoretiska ämnen.
Mattias Nylander och Muhammad Rajha, Vellinge lärcenter, vuxenutbildningen
Mattias Nylander är förstelärare och undervisar i samhällskunskap och historia inom vuxenutbildningen på Vellinge lärcenter. Muhammad Rahja är SFI-lärare på Vellinge lärcenter. Tillsammans med kollegorna på Vellinge lärcenter utvecklar de aktivt nya, flexibla undervisningsformer för att möta vuxna elevers olika behov av studieformer och -upplägg.
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00 BR113AB, Makaroner, arga tvättbjörnar och glass i stora lass: Att jobba med upplevelsebaserat lärande
Varför låter jag mina elever räkna makaroner när jag pratar om källkritik? Om detta och andra små och stora övningar kommer jag prata om för att visa hur jag skapar ett mer upplevelsebaserat lärande. Jag kommer också ta upp varför det ämnesövergripande arbetssättet passar så bra ihop med det upplevelsebaserade lärandet.
Josefin Nilsson, Tångvallaskolan
Sedan 2006 är jag lärare i kommunen och har mestadels erfarenhet av att undervisa i 7-9. Jag är SO- och tekniklärare.
15:15 BR113AB, Fredagskollen – små steg mot stort lärande
Vi berättar om hur vi arbetar med veckoavstämningar istället för stora prov och vinsterna vi ser med detta arbetssätt.
Marcus Rosenkvist och Christian Berggren, Tångvallaskolan
Marcus och Christian har jobbat tillsammans under många år har varit med och drivit det ämnesövergripande arbetet på Tångvallaskolan. Marcus är lärare i Svenska och SO och Christian i Matematik, Teknik och NO i årskurs 7-9.
15:30 BR113AB, Stora tankar på små whiteboards
Några exempel på interaktiva övningar på whiteboards för att skapa engagemang och delaktighet i elevgruppen. Övningarna är kopplade till i bland annat: retrieval practice, interfolierad repetition, feedback och metakognition.
Ola Forsmark, Tångvallaskolan
Ola Forsmark arbetar på Tångvallaskolan. Undervisar i Bild, Matematik och Teknik på högstadiet.
15:45 AVSLUTNINGSMINGEL PÅ BRYGGAN
- Publicerad:
- 4 december, 2024