Grupp 1L
08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BRYGGAN
08:30 Konsertsal, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 Konsertsal, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 BR209, Kan skolan hjälpa elever att hitta sitt inre driv och i så fall hur?
Kan skolan hjälpa elever att hitta sitt inre driv och i så fall hur? Det var frågan vi ställde oss när vi startade vårt projekt. Vi bestämde oss för att ta avstamp i boken ”Grit” av Angela Duckworth. De första träffarna ägnade vi oss åt att läsa boken och ha efterföljande diskussioner. Vi landade i att boken gav oss än fler frågor än svar kring motivationsfaktorer och att skolan i sig har begränsade verktyg för hur vi motiverar eleverna (då t ex boken också tog upp föräldrarnas roll och kbt som verktyg).
Harriet Hultén-Westberg, Cecilia Chrintz-Gath, Sundsgymnasiet
Harriet är sedan 30 år tillbaka lärare i mediaämnena på gymnasiet varav 22 år på Sundsgymnasiet och har sin huvudsakliga undervisning på SA-programmet och EK-programmet. Cecilia undervisar i svenska och historia främst på NA-programmet och har jobbat på Sundsgymnasiet sedan år 2000. Båda är nyfikna på vilka inre indikationer som motiverar gymnasie-elever (till skillnad från yttre indikatorer som t ex betyg.) och driver under innevarande läsår ett gemensamt utvecklingsprojekt kring detta på Sunds tillsammans med en grupp kollegor då självledarskap är ett av skolans prioriterade verksamhetsområde.
11:15 BR209, Att förstå hjärnan för att förstå eleverna
De känslor eleverna har i klassrummet – om de är engagerade eller uttråkade, frustrerade eller lugna – skapas förstås i deras hjärnor. Det här utvecklingsprojektet handlar om vad kognitionsvetenskap och npf-forskning kan säga om hur alla elever, och kanske också vi lärare, ska kunna bli lite mer engagerade och lugna snarare än uttråkade och frustrerade.
David Västskär, Sundsgymnasiet
David är lärare i sociologi, historia och svenska på Sundsgymnasiet, och är del av ett utvecklingsprojekt om vilka pedagogiska slutsatser man kan dra av hjärnforskning och npf-perspektiv.
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 BRYGGAN, LUNCH
13:00 BR206, Stimulerande undervisning i vardagen - så blir Haldor ett konkret stöd
Stimulerande undervisning på vetenskaplig grund – vad är det egentligen? Hur kan det vi gör i dag göras ännu mer effektfullt? Vad av det vi gör idag ska vi sluta med för att istället göra annat som ger mer effekt på lärandet? Och hur kan Haldor Education vara ett konkret stöd i detta? Med över 500 föreläsningar i bagaget utlovas hög energi och såväl tankar som konkreta verktyg för er att ta vidare in i den egna praktiken.
Magnus Blixt, Utvecklingskatalysator, leg lär, Haldor
Magnus Blixt har en gedigen bakgrund som lärare, skolledare och verksamhetsutvecklare inom tillgänglig lärmiljö. Nu arbetar han som Customer Success Manager på Haldor och hjälper kunder att få ut så mycket som möjligt av Haldors tjänster. Magnus bloggar även flitigt på haldor.se där han omvärldsbevakar och reflekterar över skola, lärande och utveckling.
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 BR113AB, Elevision
Vi tittar på en kort film från Elevision 2024 på Stora Hammars skola. Sedan berättar vi hur vi genomförde och planerade tävlingen där eleverna skrivit och framfört all musik själva på musiken. På idrotten gjorde de egna danser och övade dem. På slöjden gjordes saker till scenen som passade till deras musik och på hemkunskapen lagades fika till greenroom.
Ulf Sandberg, Sasa Krstic, Jenny Pressing, Patrik Bahrmark Palmgren, Stora Hammar
Ett samarbete mellan samtliga PREST-ämnen på Stora Hammars skola. Ett sätt att stärka våra ämnens status och göra något på riktigt/värdeskapande.
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00 BR211AB, Lärande som skapar motivation och förändring
Processbaserat lärande – ett inspirerande arbetssätt som engagerar eleverna i både ämnesövergripande och enskilda ämnen. Genom att arbeta problembaserat och med verklighetsnära uppgifter följer eleverna en enkel och kreativ process i fyra steg:
- Feel – Utforska och förstå problemet genom att sätta sig in i situationen.
- Imagine – Tänk kreativt och fundera ut möjliga lösningar tillsammans.
- Do – Skapa eller genomför en konkret lösning som gör skillnad.
- Share – Dela resultatet och visa upp det för andra.
Detta arbetssätt stärker elevernas engagemang och lärande genom att göra deras arbete meningsfullt och kopplat till verkliga situationer. Passar till alla åldrar.
Helena von Malortie & Stina Angelöv, Sundsgymnasiet
Helena von Malortie arbetar som SVA, BILD och TEXTIL lärare på Sundsgymnasiet språkintroduktion, har lång erfarenhet från grundskolan och har de senaste 10 åren undervisat nyanlända. ”Jag brinner för entreprenöriellt lärande och har sett hur verkliga projekt motiverar elever” . Stina Angelöv arbetar som gymnasielärare i SAMHÄLLSKUNSKAP på Sundsgymnasiet. ”Jag inspireras av internationella samarbeten och Design for Change har gjort detta möjligt för oss på Sunds!”
15:15 BR211AB, Teknikens Framtid: Ett STEM-projekt för att inspirera och stärka tjejers intresse för teknik.
I denna föreläsning utforskar vi hur vi kan inspirera unga tjejer att engagera sig i teknik genom praktiska och roliga STEM-aktiviteter. Vi diskuterar vikten av att skapa en inkluderande miljö där tjejer kan utveckla sina tekniska färdigheter och självförtroende. Föreläsningen belyser också hur sådana initiativ kan bidra till att bryta ner könsbarriärer och främja jämställdhet inom teknikbranschen.
Sofia Wilson, Catja Wallmark, Sundsgymnasiet
Vårt projekt om tjejer och teknik är ett inspirerande initiativ som syftar till att både behålla och väcka intresse för teknik bland unga tjejer. Genom att erbjuda engagerande och praktiska STEM-aktiviteter, skapas en miljö där tjejer kan utforska och utveckla sina tekniska färdigheter. Detta projekt har potential att bryta ner barriärer och främja jämställdhet inom teknikbranschen.
15:45 AVSLUTNINGSMINGEL PÅ BRYGGAN
- Publicerad:
- 4 december, 2024