Grupp 1K
08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BORGEN
08:30 Konsertsal, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 Konsertsal, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 BR103, ”Shitty robots” – designprocess och kreativt skapande
Upptäck den kreativa kraften i att använda returmaterial för att bidra till designprocessen! Med programmering och skapande som en integrerad del av våra läroplaner, erbjuder vi en unik möjlighet att kombinera teknik och kreativitet. Efter en kort introduktion kommer du att få uppdraget att skapa en knasig robot. Hjärnforskning visar att kreativa aktiviteter som dessa kan stimulera hjärnans utveckling och förbättra problemlösningsförmågan. Genom att engagera både den logiska och kreativa delen av hjärnan, kan du förbättra din kognitiva flexibilitet och förmåga att tänka utanför boxen. Låt din fantasi flöda och skapa något helt unikt med oss! Är du redo att anta utmaningen?
Patrik Glad och Natalie Wiklund, verksamhetsutvecklare från Atea.
Båda två har sedan 2000-talet arbetat med att utveckla undervisningen i förskolan och grundskolan i rollerna som pedagog, IT-pedagog, IKT-utvecklare, och har bland annat blivit nominerade till Guldäpplet.
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 BORGEN, LUNCH
12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
13:00 B207, Alla kan bli bättre skribenter
Att förstå och minnas olika texttyper är väsentligt för att eleverna ska kunna utvecklas som skribenter. Genom att de får träna på olika delar av en viss texttyp, har de också lättare för att minnas denna, även långsiktigt. Det finns både lustfyllda och lärorika övningar man kan göra för att få alla i klassrummet att skriva bättre texter. När eleverna sen behärskar språket bättre, ökar också självförtroendet i skolarbetet.
Ulrika Åkesson, Sandeplanskolan
Jag har arbetat som svensklärare på Sandeplanskolan i ca 10 år men har snart 30 års erfarenhet av läraryrket. Som förstelärare jobbar jag bl a med vårt utvecklingsområde ”pojkars lärande”. Detta handlar både om att göra skolan begriplig för eleverna, hjälpa dem att utveckla sin studieteknik och att stärka den språkliga förmågan.
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 B122, Hur vi återerövrar lektionen – en skola utan provkalender
Med pedagogiska plattformar och provkalendrar har lektionens värde deprecierats eftersom lärandet likaväl kan ske hemma. Även om det sker med sämre kvalitet. Eleverna vet när de måste prestera och många ser lektionen som en yta också för sociala kontakter eller spel. Flera veckors ineffektivt skolarbete ska kompenseras med en helgs råpluggande. Med vår metod återupprättas lektionen som endast den yta där lärandet sker.
Per Malmsten, Jenny Djerv, Peter Gustavsson, Ingrid Tidvall, Ljungenskolan
Vi arbetar samtliga i åk.7-9 vid Ljungenskolan. Tillsammans har vi SO, Sv, HKK och Musik
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00 B123, En trendspaning med moderna språk
Vi tar en titt på Sundsgymnasiets utvecklingsprojektet i moderna språk och kikar bland annat på trender, möjligheter till utbyten och potentiella utmaningar med kommande GY25.
Emma Nilsson, Sundsgymnasiet
Mitt namn är Emma Nilsson och jag arbetar sedan sex år tillbaka som ämneslärare i engelska och spanska på Sundsgymnasiet. Jag är nyfiken på hur moderna språks ställning kan stärkas och på hur elevernas språkliga motivation utvecklas.
15:15 B123, "AI är inte framtiden – det är nu! Några verktyg som kan göra vår undervisning smartare, vår vardag enklare."
Vi riktar oss till undervisande lärare som behöver en liten knuff för att våga ta steget att testa att använda AI i sin undervisning. Vårt mål är att inspirera er att ta nästa steg i att utforska AI och dess påverkan på ert eget arbete genom att dela med oss av hur vi använder AI i vårt arbete. Hur kan AI vara en hjälp i det dagliga arbetet med t.ex. lektionsförberedelser, planeringar och bedömningar.
Andreas Eriksson, Södervångsskolan, Birthe Göransson, Skanörs Skola
Både Andreas Eriksson och Birthe Göransson arbetar på högstadiet på olika skolor. Verksamma i olika grupper i kommunen (AI-gruppen, Digitaliseringsgruppen (IT/IKT), Haldor Superusers)
15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL
- Publicerad:
- 4 december, 2024