Hoppa till innehåll

Grupp 1K

08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BORGEN

08:30 Konsertsal, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.

image16zk.png

Pooja K. Agarwal, Ph.D

Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.

09:15 Q & A

10:00 Konsertsal, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin

imageazi1e.png

Jonas von Essen

På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!

10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

11:00 BR103, Shitty robots – designprocess och kreativt skapande

Upptäck den kreativa kraften i att använda returmaterial för att bidra till designprocessen! Med programmering och skapande som en integrerad del av våra läroplaner, erbjuder vi en unik möjlighet att kombinera teknik och kreativitet. Efter en kort introduktion kommer du att få uppdraget att skapa en knasig robot. Hjärnforskning visar att kreativa aktiviteter som dessa kan stimulera hjärnans utveckling och förbättra problemlösningsförmågan. Genom att engagera både den logiska och kreativa delen av hjärnan, kan du förbättra din kognitiva flexibilitet och förmåga att tänka utanför boxen. Låt din fantasi flöda och skapa något helt unikt med oss! Är du redo att anta utmaningen?

image5162o.pngimages6rpp.png

Patrik Glad och Natalie Wiklund, verksamhetsutvecklare från Atea.

Båda två har sedan 2000-talet arbetat med att utveckla undervisningen i förskolan och grundskolan i rollerna som pedagog, IT-pedagog, IKT-utvecklare, och har bland annat blivit nominerade till Guldäpplet.

11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

12:00 BORGEN, LUNCH

12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

13:00 B207, Väck läslusten redan från start

Torsten Bengtsson är författare till läromedel, faktaböcker och skönlitteratur för barn och unga. Han berättar om hur han går tillväga för att skriva berättelser som fångar nybörjarläsare och väcker läslusten. – Att lära sig läsa är komplicerat. Vår hjärna ska få ihop bokstäver till ord som sedan blir meningar och det tar tid. Därför är det så viktigt att det är kul, att man blir underhållen av en spännande historia. Målet är ju att skapa bokslukare, att förmedla den där genuina läsglädjen som gör att eleverna sedan väljer att läsa vidare på egen hand, säger Torsten Bengtsson.

imageu09rf.png

Torsten Bengtsson, Studentlitteratur

Torsten Bengtsson är en av landets mest lästa ungdomsförfattare, med många lättlästa böcker i utgivningen. Han är utbildad specialpedagog och har under många år arbetat med elever som på ett eller annat sätt haft svårt att klara av sin skolgång. 2002 debuterade han som författare och har sedan dess skrivit en mängd barn- och ungdomsböcker och flera läroböcker i geografi, naturkunskap och historia.

13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

14:00 B122, Hur vi återerövrar lektionen – en skola utan provkalender

Med pedagogiska plattformar och provkalendrar har lektionens värde deprecierats eftersom lärandet likaväl kan ske hemma. Även om det sker med sämre kvalitet. Eleverna vet när de måste prestera och många ser lektionen som en yta också för sociala kontakter eller spel. Flera veckors ineffektivt skolarbete ska kompenseras med en helgs råpluggande. Med vår metod återupprättas lektionen som endast den yta där lärandet sker.

image5dugm.png

Per Malmsten, Jenny Djerv, Peter Gustavsson, Ingrid Tidvall, Ljungenskolan

Vi arbetar samtliga i åk.7-9 vid Ljungenskolan. Tillsammans har vi SO, Sv, HKK och Musik

14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

15:00 B123, En trendspaning med moderna språk

Vi tar en titt på Sundsgymnasiets utvecklingsprojektet i moderna språk och kikar bland annat på trender, möjligheter till utbyten och potentiella utmaningar med kommande GY25.

image8434y.png

Emma Nilsson, Sundsgymnasiet

Mitt namn är Emma Nilsson och jag arbetar sedan sex år tillbaka som ämneslärare i engelska och spanska på Sundsgymnasiet. Jag är nyfiken på hur moderna språks ställning kan stärkas och på hur elevernas språkliga motivation utvecklas.

15:15 B123, "AI är inte framtiden – det är nu! Några verktyg som kan göra vår undervisning smartare, vår vardag enklare."

Vi riktar oss till undervisande lärare som behöver en liten knuff för att våga ta steget att testa att använda AI i sin undervisning. Vårt mål är att inspirera er att ta nästa steg i att utforska AI och dess påverkan på ert eget arbete genom att dela med oss av hur vi använder AI i vårt arbete. Hur kan AI vara en hjälp i det dagliga arbetet med t.ex. lektionsförberedelser, planeringar och bedömningar.

image557te.png

Andreas Eriksson, Södervångsskolan, Birthe Göransson, Skanörs Skola

Både Andreas Eriksson och Birthe Göransson arbetar på högstadiet på olika skolor. Verksamma i olika grupper i kommunen (AI-gruppen, Digitaliseringsgruppen (IT/IKT), Haldor Superusers)

15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL

Borgen källarplan.jpg

Borgen plan 1.jpg

Borgen plan 2.jpg

Bryggan plan 1.jpg

Bryggan plan 2.jpg

Publicerad:
4 december, 2024