Hoppa till innehåll

Grupp 1J

08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BORGEN

08:30 Konsertsal, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.

image16zk.png

Pooja K. Agarwal, Ph.D

Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.

09:15 Q & A

10:00 Konsertsal, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin

imageazi1e.png

Jonas von Essen

På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!

10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

11:00 BR102, Workshop: Virtual Reality (VR) i Historieundervisningen på högstadiet

Workshop där deltagarna blir med på en historielektion där VR-glasögon används för att besöka historiska platser för att lära och uppleva.

imagefqoq.png

Magnus Wallenborg, ABA Skol AB

Produktchef Digitala produkter & STEAM hos ABA Skol. Certifierad LEGO® Education utbildare med mer än 20 års erfarenhet av programmering, STEAM och digitalt lärande inom förskola, skola och högre utbildning.

11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

12:00 BORGEN, LUNCH

12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

13:00 B205, Lärares tankar om skillnader mellan pojkars och flickors betyg.

Presentationen handlar om mitt lektorsuppdrag. I detta intervjuar jag lärare på olika skolor i Vellinge kommun om deras tankar kring vad skillnader mellan pojkars och flickors betyg kan bero på samt hur man arbetar för att skapa samma förutsättningar för alla att nå sin fulla potential.

image6g9fp.png

Charlotte Lagerholm, Skanörs skola

Jag arbetar dels som lärare i matematik och NO år 7-9 på Skanörs skola och dels som lektor i Vellinge kommun.

13:15 B205, Från oro till ordning, hur tänker sig experterna att vi ska få den undervisningsgrupp vi vill ha?

Vad kan VI som lärare göra för att skapa en välfungerande undervisningsgrupp?
Du får en redogörelse över fyra svenska böcker som alla berör detta ämne.

imagedw3yk.png

Henrik Geimer, Sundsgymnasiet

Gymnasielärare i matematik/fysik med 20+ års erfarenhet. Arbetar vid Naturvetenskapsprogrammet. Gillar ölbryggning, rosor, yoga och cykling i medvind

13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

14:00 B108, Makaroner, arga tvättbjörnar och glass i stora lass: Att jobba med upplevelsebaserat lärande

Varför låter jag mina elever räkna makaroner när jag pratar om källkritik? Om detta och andra små och stora övningar kommer jag prata om för att visa hur jag skapar ett mer upplevelsebaserat lärande. Jag kommer också ta upp varför det ämnesövergripande arbetssättet passar så bra ihop med det upplevelsebaserade lärandet.

Josefin Nilsson.png

Josefin Nilsson, Tångvallaskolan

Sedan 2006 är jag lärare i kommunen och har mestadels erfarenhet av att undervisa i 7-9. Jag är SO- och tekniklärare.

14:15 B108, Fredagskollen – små steg mot stort lärande

Vi berättar om hur vi arbetar med veckoavstämningar istället för stora prov och vinsterna vi ser med detta arbetssätt.

imageuhgg.png

Marcus Rosenkvist och Christian Berggren, Tångvallaskolan

Marcus och Christian har jobbat tillsammans under många år har varit med och drivit det ämnesövergripande arbetet på Tångvallaskolan. Marcus är lärare i Svenska och SO och Christian i Matematik, Teknik och NO i årskurs 7-9.

14:30 B108, Stora tankar på små whiteboards

Några exempel på interaktiva övningarwhiteboards för att skapa engagemang och delaktighet i elevgruppen. Övningarna är kopplade till i bland annat: retrieval practice, interfolierad repetition, feedback och metakognition.

imagep809n.png

Ola Forsmark, Tångvallaskolan

Ola Forsmark arbetar på Tångvallaskolan. Undervisar i Bild, Matematik och Teknik högstadiet.

14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

15:00 B126, Stimulerande undervisning med digitala läromedel från NE 7-9

Under utbildningen får du bekanta dig med nya funktioner i de digitala läromedlen från NE såsom AI-chatboten AI-Martin och möjligheten att arbeta mer effektivt utifrån NE:s bibliotek av läromedel. Genom att använda AI-Martin kan eleven ställa frågor om textens innehåll och fördjupa sina kunskaper. Denna interaktiva process gör lärandet både effektivt, roligt och tryggt. Eleven kan fråga fritt utan att andra i klassrummet behöver veta – ett stöd som gör det enklare att komma vidare i sitt lärande.

imagewup9l.pngimagells8.png

Marcus Nilsson, Martin Lindeborg

Marcus arbetar som utbildningsansvarig med ansvar för att utbilda användare i NE:s produkter och tjänster. Martin arbetar som UX-designer jobbar med att förbättra användarupplevelsen av NE

15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL

Borgen källarplan.jpg

Borgen plan 1.jpg

Borgen plan 2.jpg

Bryggan plan 1.jpg

Bryggan plan 2.jpg

Publicerad:
4 december, 2024