Grupp 1J
08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BORGEN
08:30 Konsertsal, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 Konsertsal, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 BR102, Workshop: Virtual Reality (VR) i Historieundervisningen på högstadiet
Workshop där deltagarna blir med på en historielektion där VR-glasögon används för att besöka historiska platser för att lära och uppleva.
Magnus Wallenborg, ABA Skol AB
Produktchef Digitala produkter & STEAM hos ABA Skol. Certifierad LEGO® Education utbildare med mer än 20 års erfarenhet av programmering, STEAM och digitalt lärande inom förskola, skola och högre utbildning.
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 BORGEN, LUNCH
12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
13:00 B205, Lärares tankar om skillnader mellan pojkars och flickors betyg.
Presentationen handlar om mitt lektorsuppdrag. I detta intervjuar jag lärare på olika skolor i Vellinge kommun om deras tankar kring vad skillnader mellan pojkars och flickors betyg kan bero på samt hur man arbetar för att skapa samma förutsättningar för alla att nå sin fulla potential.
Charlotte Lagerholm, Skanörs skola
Jag arbetar dels som lärare i matematik och NO år 7-9 på Skanörs skola och dels som lektor i Vellinge kommun.
13:15 B205, Från oro till ordning, hur tänker sig experterna att vi ska få den undervisningsgrupp vi vill ha?
Vad kan VI som lärare göra för att skapa en välfungerande undervisningsgrupp?
Du får en redogörelse över fyra svenska böcker som alla berör detta ämne.
- Vad anser författarna att vi lärare bör ta fasta på?
- Hur bör man arbeta med en orolig grupp?
- Vad ska man göra/vad ska man INTE göra?
Henrik Geimer, Sundsgymnasiet
Gymnasielärare i matematik/fysik med 20+ års erfarenhet. Arbetar vid Naturvetenskapsprogrammet. Gillar ölbryggning, rosor, yoga och cykling i medvind
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 B108, Makaroner, arga tvättbjörnar och glass i stora lass: Att jobba med upplevelsebaserat lärande
Varför låter jag mina elever räkna makaroner när jag pratar om källkritik? Om detta och andra små och stora övningar kommer jag prata om för att visa hur jag skapar ett mer upplevelsebaserat lärande. Jag kommer också ta upp varför det ämnesövergripande arbetssättet passar så bra ihop med det upplevelsebaserade lärandet.
Josefin Nilsson, Tångvallaskolan
Sedan 2006 är jag lärare i kommunen och har mestadels erfarenhet av att undervisa i 7-9. Jag är SO- och tekniklärare.
14:15 B108, Fredagskollen – små steg mot stort lärande
Vi berättar om hur vi arbetar med veckoavstämningar istället för stora prov och vinsterna vi ser med detta arbetssätt.
Marcus Rosenkvist och Christian Berggren, Tångvallaskolan
Marcus och Christian har jobbat tillsammans under många år har varit med och drivit det ämnesövergripande arbetet på Tångvallaskolan. Marcus är lärare i Svenska och SO och Christian i Matematik, Teknik och NO i årskurs 7-9.
14:30 B108, Stora tankar på små whiteboards
Några exempel på interaktiva övningar på whiteboards för att skapa engagemang och delaktighet i elevgruppen. Övningarna är kopplade till i bland annat: retrieval practice, interfolierad repetition, feedback och metakognition.
Ola Forsmark, Tångvallaskolan
Ola Forsmark arbetar på Tångvallaskolan. Undervisar i Bild, Matematik och Teknik på högstadiet.
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00 B126, Stimulerande undervisning med digitala läromedel från NE 7-9
Under utbildningen får du bekanta dig med nya funktioner i de digitala läromedlen från NE såsom AI-chatboten AI-Martin och möjligheten att arbeta mer effektivt utifrån NE:s bibliotek av läromedel. Genom att använda AI-Martin kan eleven ställa frågor om textens innehåll och fördjupa sina kunskaper. Denna interaktiva process gör lärandet både effektivt, roligt och tryggt. Eleven kan fråga fritt utan att andra i klassrummet behöver veta – ett stöd som gör det enklare att komma vidare i sitt lärande.
Marcus Nilsson, Martin Lindeborg
Marcus arbetar som utbildningsansvarig med ansvar för att utbilda användare i NE:s produkter och tjänster. Martin arbetar som UX-designer jobbar med att förbättra användarupplevelsen av NE
15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL
- Publicerad:
- 4 december, 2024