Grupp 1H
08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BORGEN
08:30 Konsertsal, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 Konsertsal, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 B123, Teknikens Framtid: Ett STEM-projekt för att inspirera och stärka tjejers intresse för teknik
I denna föreläsning utforskar vi hur vi kan inspirera unga tjejer att engagera sig i teknik genom praktiska och roliga STEM-aktiviteter. Vi diskuterar vikten av att skapa en inkluderande miljö där tjejer kan utveckla sina tekniska färdigheter och självförtroende. Föreläsningen belyser också hur sådana initiativ kan bidra till att bryta ner könsbarriärer och främja jämställdhet inom teknikbranschen.
Sofia Wilson, Catja Wallmark, Sundsgymnasiet
Vårt projekt om tjejer och teknik är ett inspirerande initiativ som syftar till att både behålla och väcka intresse för teknik bland unga tjejer. Genom att erbjuda engagerande och praktiska STEM-aktiviteter, skapas en miljö där tjejer kan utforska och utveckla sina tekniska färdigheter. Detta projekt har potential att bryta ner barriärer och främja jämställdhet inom teknikbranschen.
11:30 B123, Skol IF ett sätt att skapa gemenskap och ansvarstagande
Skol IF en skolidrottsförening som drivs av unga för unga. Engagemanget är frivilligt och lärdomen enorm. Ungdomarna får kontinuerligt utbildningar i ungt ledarskap samt hur man driver och planerar en verksamhet med allt ifrån budget, ansvar och årsmöten.
Alexandra Niklasson, Sandeplanskolan & Pernilla Søgaard, Södervångskolan
Alexandra Niklasson, idrottslärare och Pernilla Søgaard, socialpedagog och vik. idrottslärare. Vi brinner för elevers inkludering och gemenskap samt elevers delaktighet i sociala och aktiva sammanhang.
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 BORGEN, LUNCH
12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
13:00 B204, Makaroner, arga tvättbjörnar och glass i stora lass: Att jobba med upplevelsebaserat lärande
Varför låter jag mina elever räkna makaroner när jag pratar om källkritik? Om detta och andra små och stora övningar kommer jag prata om för att visa hur jag skapar ett mer upplevelsebaserat lärande. Jag kommer också ta upp varför det ämnesövergripande arbetssättet passar så bra ihop med det upplevelsebaserade lärandet.
Josefin Nilsson, Tångvallaskolan
Sedan 2006 är jag lärare i kommunen och har mestadels erfarenhet av att undervisa i 7-9. Jag är SO- och tekniklärare.
13:15 B204, Fredagskollen – små steg mot stort lärande
Vi berättar om hur vi arbetar med veckoavstämningar istället för stora prov och vinsterna vi ser med detta arbetssätt.
Marcus Rosenkvist och Christian Berggren, Tångvallaskolan
Marcus och Christian har jobbat tillsammans under många år har varit med och drivit det ämnesövergripande arbetet på Tångvallaskolan. Marcus är lärare i Svenska och SO och Christian i Matematik, Teknik och NO i årskurs 7-9.
13:30 B204, Stora tankar på små whiteboards
Några exempel på interaktiva övningar på whiteboards för att skapa engagemang och delaktighet i elevgruppen. Övningarna är kopplade till i bland annat: retrieval practice, interfolierad repetition, feedback och metakognition.
Ola Forsmark, Tångvallaskolan
Ola Forsmark arbetar på Tångvallaskolan. Undervisar i Bild, Matematik och Teknik på högstadiet.
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 BR214, Kan skolan hjälpa elever att hitta sitt inre driv och i så fall hur?
Kan skolan hjälpa elever att hitta sitt inre driv och i så fall hur? Det var frågan vi ställde oss när vi startade vårt projekt. Vi bestämde oss för att ta avstamp i boken ”Grit” av Angela Duckworth. De första träffarna ägnade vi oss åt att läsa boken och ha efterföljande diskussioner. Vi landade i att boken gav oss än fler frågor än svar kring motivationsfaktorer och att skolan i sig har begränsade verktyg för hur vi motiverar eleverna (då t ex boken också tog upp föräldrarnas roll och kbt som verktyg).
Harriet Hultén-Westberg, Cecilia Chrintz-Gath, Sundsgymnasiet
arriet är sedan 30 år tillbaka lärare i mediaämnena på gymnasiet varav 22 år på Sundsgymnasiet och har sin huvudsakliga undervisning på SA-programmet och EK-programmet. Cecilia undervisar i svenska och historia främst på NA-programmet och har jobbat på Sundsgymnasiet sedan år 2000. Båda är nyfikna på vilka inre indikationer som motiverar gymnasie-elever (till skillnad från yttre indikatorer som t ex betyg.) och driver under innevarande läsår ett gemensamt utvecklingsprojekt kring detta på Sunds tillsammans med en grupp kollegor då självledarskap är ett av skolans prioriterade verksamhetsområde.
14:15 BR214, Att förstå hjärnan för att förstå eleverna
De känslor eleverna har i klassrummet – om de är engagerade eller uttråkade, frustrerade eller lugna – skapas förstås i deras hjärnor. Det här utvecklingsprojektet handlar om vad kognitionsvetenskap och npf-forskning kan säga om hur alla elever, och kanske också vi lärare, ska kunna bli lite mer engagerade och lugna snarare än uttråkade och frustrerade.
David Västskär, Sundsgymnasiet
David är lärare i sociologi, historia och svenska på Sundsgymnasiet, och är del av ett utvecklingsprojekt om vilka pedagogiska slutsatser man kan dra av hjärnforskning och npf-perspektiv.
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00 B204, Steg-ett mot bättre prov – om vi ens ska ha dem..
Hur skrivs prov som får ut det mesta av våra elever? Vilka känslor vill vi väcka med våra prov?
Hur kan hjärnforskningen hjälpa oss när vi tillverkar prov?
Ola och Björn arbetar som speciallärare på Tångvallaskolan där de utgör en del av Navet. Tillsammans, och med hjälp av hjärnforskningen, har de tagit sig en ordentlig titt på hur prov kan skrivas för att eleverna bättre ska kunna visa sina kunskaper.
15:20 B204, AI i Skolan: En studie av elever i Åk 9 på Stora Hammar och Årskurs 3 på Sundsgymnasiet
Elever i årskurs 9 på Stora Hammar och elever på Sundsgymnasiet har utforskat och utformat riktlinjer och användning av generativa AI-verktyg. Genom enkäter och intervjuer har eleverna både identifierat möjligheter och utmaningar, vilket förhoppningsvis ska ge en djupare förståelse för AI:s roll på de båda skolorna
Sumita Bhattacharyya och Anders Rasmusson, Stora Hammar och Sundsgymnasiet
Sumita Bhattacharyya: Leg lärare matematik, kemi, fysik, teknik, biologi och naturkunskap, Anders Rasmusson: Förstelärare och ämneslärare i geografi och historia.
15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL
- Publicerad:
- 4 december, 2024