Grupp 1G
08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BORGEN
08:30 BR113AB, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 BR113AB, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 B208, Olika vägar till kunskap – Så skapar vi en inkluderande undervisning i åk 1 på Ljungenskolan.
Tina: Hur gör man om man vill träna intensivläsning i en årskurs 1 och du är ensam pedagog i klassrummet? Hur kan man göra för att kolla av läxläsningen när klassen är uppdelad på tre länsnivåer och du är själv i klassrummet? Malin: Hur kan man individanpassa undervisningen när eleverna ligger på väldigt olika nivåer kunskapsmässigt? Hur kan man som ensam pedagog i klassrummet säkerställa att alla elever tränar upp snabbhet i huvudräkning utan att skapa stress?
Tina Hartler, Malin Winterglöd, Ljungenskolan
Tina: Jag har varit pedagog i 19 år. Undervisar svenska, engelska och SO/NO. Malin: Jag har arbetat som pedagog sedan 1999 både på låg- och mellanstadiet. Undervisar i matte, teknik, engelska och SO/NO.
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 BORGEN, LUNCH
12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
13:00 BR207, Värdeskapande lärande – Det blir viktigt när det är på riktigt!
Föreläsningen börjar med en kort teoretisk presentation av Värdeskapande lärande. Därefter visar lärare från låg- och mellanstadiet hur teorin har omsatts i praktiken genom olika projekt som har pågått på Sandeplanskolan. Therese: Sagor med mottagare. Maria L: Ett rymdprojekt i årskurs 2 och ett projekt med expertgrupper i ett samarbete med förskolan.
Maria Rostvall, Viktoria Johansson, Maria Lilia, Therese Persson, Monika Johansson, Sandeplanskolan
Vi har arbetat tillsammans på Sandeplanskolan under flertalet år. Gemensamt har vi utvecklat arbetssätt som leder elevernas motivation och lust att lära framåt. Maria Rostvall, förstelärare, specialpedagog, Viktoria Johansson, musiklärare, Maria Lilia, lärare lågstadiet, Therese Persson förstelärare lågstadiet, Monika Johansson, bildlärare
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 B207, Varierad NO-undervisning - åk 1-6
Workshopen bjuder på tips och inspiration till hur man kan skapa en varierad NO-undervisning där alla elever görs delaktiga, utan att uppfinna hjulet. Du får konkreta tips att ta med till klassrummet på praktiskt laborerande, systematisk begreppsträning och arbete med läsning av naturvetenskapliga texter. Skapa en varierad NO-undervisning utifrån hur forskningen visar att elever lär sig naturvetenskap!
Marie Hannerstig, Studentlitteratur
Marie har ett brinnande intresse för att väcka elevers lust att lära och designa undervisning där alla elever görs delaktiga. 15 års erfarenhet som klasslärare på mellanstadiet i ma/no, sv/so och eng. Har examen i hållbar stadsutveckling och skolutveckling och arbetde ett par år på Naturskyddsföreningens skolenhet som föreläsare inom lärande för hållbar utveckling. Marie arbetar idag som läromedelsutvecklare på Studentlitteratur i NO för åk 1-6.
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00 B205, Lärares tankar om skillnader mellan pojkars och flickors betyg
Presentationen handlar om mitt lektorsuppdrag. I detta intervjuar jag lärare på olika skolor i Vellinge kommun om deras tankar kring vad skillnader mellan pojkars och flickors betyg kan bero på samt hur man arbetar för att skapa samma förutsättningar för alla att nå sin fulla potential.
Charlotte Lagerholm, Skanörs skola
Jag arbetar dels som lärare i matematik och NO år 7-9 på Skanörs skola och dels som lektor i Vellinge kommun.
15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL
- Publicerad:
- 4 december, 2024