Grupp 1F
08:00 VÄLKOMSTMINGEL PÅ BORGEN
08:30 BR113AB, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.
Pooja K. Agarwal, Ph.D
Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.
09:15 Q & A
10:00 BR113AB, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin
Jonas von Essen
På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!
10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
11:00 B207, Tydliggörande pedagogik med hjälp av Classroomscreen - Workshop
Lär dig att använda Classroomscreen genom denna workshop. Classroomscreen är en digital whiteboard där du som lärare kan skapa tydlig struktur för lektionen som är gynnsamma för alla elever ur tillgänglighetssynpunkt. Sidan är gratis att använda och lätt att lära sig. Välj dina favoritfunktioner, koppla upp din dator på projektor och du är igång!
Anna Vinterfjäll, Södervångskolan
Anna Vinterfjäll arbetar som klasslärare i f-3 på Södervångskolan. Utbildad grundskolelärare F-3.
11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
12:00 BORGEN, LUNCH
12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
13:00 BR207, Tillsammans utforskar vi kommunikationen med de yngre barnen på lågstadiet
Kommunikation är i många situationer vårt främsta redskap och den kan se olika ut. I denna workshop arbetar vi aktivt i grupp med hur kommunikationen kan se ut och syftet är att delge lyckosamma vägar till en god kommunikation med eleverna på lågstadiet.
Lindita Ismani, Centrala Elevhälsan
Lindita Ismani arbetar som kurator inom den centrala elevhälsan och arbetar på Sundsgymnasiet samt på Hököpingeskola.
13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
14:00 B202, Stärk dina elevers läsförståelse på vetenskaplig grund. (Digitalt)
Hjälp dina elever erövra såväl den tekniska avkodning som läsförståelsen utifrån Simple view of reading! Libers nya läromedelssatsning för den tidiga läsinlärningen tar ett helhetsgrepp om läsningen med utgångspunkt i det samlade vetenskapliga underlaget om hur barn bäst lär sig läsa. Hör författarna till Liber Läs! Ordkunskap Lejla och Ingrid berätta mer.
Lejla Mandzic & Ingrid Thulin Olander (Språk-, läs- och skrivbyrån)
Lejla och Ingrid föreläser och inspirerar om språkutveckling och tidig läsinlärning på vetenskaplig grund. De är logopeder och språk-, läs- och skrivutvecklare som står bakom instragramkontot Språk-, läs- och skrivbyrån. Tillsammans har de skrivit delar av Liber Läs! läromedlet (Liber), som utgår från etablerade forskningsteorier av vad eleverna behöver utveckla för att bli starka läsare.
14:20 B202, Matematik för Framtiden: Identifiering av framgångsfaktorer i Vellinges F-3 matematikundervisning
Skolämnet matematik, som ett av skolans kärnämnen har hög status samt tillskrivs stor betydelse för samhällets utveckling och tillväxt. Tyvärr är andelen elever som inte klarar sina matematikstudier stor och varierar i storlek i landets olika kommuner men också bland olika skolor i samma kommun och det gäller även Vellinge kommun. Många elever uttrycker sig ängsliga när det talas om matematik, en del har svårt att förstå ämnet, och andelen som gärna byter bort ämnet är stor. Var finns roten i denna situation? Var tappar vi eleverna under skolresan och varför? I projektet läggs fokus på matematikundervisningen F-3 för att kartlägga samt synliggöra de kvalitéer som redan finns i kommunen och undersöka vilka faktorer som bidrar till elevernas höga respektive låga prestationer i Matematik. Syftet är att främja kunskap om bakomliggande orsakerna bland matematiklärarna i kommunen.
Ghazal Zaboli, Sandeplanskolan
Jag har arbetat i kommunen i ca 11 år som 6-9 Ma/NO-lärare. Min forskningsbakgrund har lett till att jag även bedriver forskning inom ramen av mitt lektorsuppdrag där jag fokuserar på matematikundervisningen för de yngre åren i kommunen.
14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS
15:00, RC BRYGGAN (ENTRÉN) BESÖKA UTSTÄLLNINGEN
15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL
- Publicerad:
- 4 december, 2024