Hoppa till innehåll

Grupp 1E

08:00 BORGEN, VÄLKOMSTMINGEL

08:30 BR113AB, Powerful Teaching: How to Unleash the Science of Learning in your Classroom.

image16zk.png

Pooja K. Agarwal, Ph.D

Pooja K. Agarwal, Ph.D. is a cognitive scientist, conducting research on how students learn for more than 20 years. She is the author of the book Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning and Associate Professor of Psychology at the Berklee College of Music in Boston. Dr. Agarwal is also the Founder of RetrievalPractice.org, a source of research-based teaching strategies for more than 20,000 teachers around the world.

09:15 Q & A

10:00 BR113AB, Hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin

imageazi1e.png

Jonas von Essen

På bara ett och ett halvt år lyckades Jonas von Essen träna upp sitt medelmåttiga minne till ett minne i yppersta världsklass. Hur gick det till och hur kan du själv förvandla dig till en vandrande minnes-maskin? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!

10:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

11:00, B134, Vad tar jag med mig?

Vad tar du med dig från dagens föreläsningar? Du får tid att reflektera och skapa en uppgift du har användning för i din undervisning eller väljer du att fundera på vad du kan göra för små förändringar som utvecklar din undervisning och gynnar dina elever.

imagei7gra.png

Camilla Tornberg, Tångvallaskolan

Camilla Tornberg har arbetat på Tångvallaskolan i 25 år och är förstelärare med inriktning på F-3. Hon har även varit aktiv i kommunens utvecklingsarbete med matematik under många år.

11:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

12:00 BORGEN, LUNCH

12:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

13:00 B126, Kreativitet och värdeskapande i AI:ns tidsålder

Vi kommer att ge praktiska tips om hur lågstadieelever kan lära sig att navigera den digitala världen, och vi kommer dessutom att visa hur generativ AI kan användas på ett kreativt sätt i undervisningen, där eleverna skapar berättelser i samarbete med tekniken. Vi kommer även att berätta om värdeskapande lärande och visa på hur dessa berättelser blir viktiga.

imagelfjy.pngimage4azil.pngimage21zzn.png

Camilla Ekberg, Malin Nilsson och Emil Siekkinen, Sandeplanskolan

Camilla Ekberg: Arbetar som förstefritidspedagog på Sandeplanskolan sedan 2012. Mitt huvuduppdrag är fritidshemsverksamheten men arbetar under skoltid med samverkan och bild i åk 3 samt musik i åk 2. Malin Nilsson: Arbetar som lärare i årskurs 3 samt har ett uppdrag som förstelärare. Emil Siekkinen: Arbetar som bibliotekarie på Sandeplanskolan sedan 2017, och har en bakgrund inom informations- och biblioteksvetenskap.

13:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

14:00 BR109, Stimulerande undervisning med digitala läromedel från NE

Under utbildningen får du bekanta dig med nya funktioner i de digitala läromedlen från NE såsom AI-chatboten AI-Martin och möjligheten att arbeta mer effektivt utifrån NE:s bibliotek av läromedel. Vi kikar även på NE:s nya tjänst Haja som är ett uppslagsverk för den tidiga åren av grundskolan. Genom att använda AI-Martin kan eleven ställa frågor om textens innehåll och fördjupa sina kunskaper. Denna interaktiva process gör lärandet både effektivt, roligt och tryggt. Eleven kan fråga fritt utan att andra i klassrummet behöver veta – ett stöd som gör det enklare att komma vidare i sitt lärande.

imaged5ecg.pngimageimawa.png

Marcus Nilsson, Martin Lindeborg, NE

Marcus arbetar som utbildningsansvarig med ansvar för att utbilda användare i NE:s produkter och tjänster. Martin arbetar som UX-designer jobbar med att förbättra användarupplevelsen av NE

14:45 FÖRFLYTTNING TILL NÄSTA PASS

15:00, B207, Varierad NO-undervisning - åk 1-6

Workshopen bjuder på tips och inspiration till hur man kan skapa en varierad NO-undervisning där alla elever görs delaktiga, utan att uppfinna hjulet. Du får konkreta tips att ta med till klassrummet på praktiskt laborerande, systematisk begreppsträning och arbete med läsning av naturvetenskapliga texter. Skapa en varierad NO-undervisning utifrån hur forskningen visar att elever lär sig naturvetenskap!

imagewob9f.png

Marie Hannerstig, Studentlitteratur

Marie har ett brinnande intresse för att väcka elevers lust att lära och designa undervisning där alla elever görs delaktiga. 15 års erfarenhet som klasslärare på mellanstadiet i ma/no, sv/so och eng. Har examen i hållbar stadsutveckling och skolutveckling och arbetde ett par år på Naturskyddsföreningens skolenhet som föreläsare inom lärande för hållbar utveckling. Marie arbetar idag som läromedelsutvecklare på Studentlitteratur i NO för åk 1-6.

15:45 BORGEN, AVSLUTNINGSMINGEL

Borgen källarplan.jpg

Borgen plan 1.jpg

Borgen plan 2.jpg

Bryggan plan 1.jpg

Bryggan plan 2.jpg

Publicerad:
4 december, 2024