Hoppa till innehåll

Kunskap

Vårt mål för undervisningen är att alla elever ska lyckas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

Undervisning ska väcka nyfikenhet och glädje till en vilja att lära sig mer. Eleverna ska få med sig kunskap som gör dem rustade för en framtid vi vet lite om.

Varje läsår arbetar vi med olika fokusområden. Områdena är framtagna av ledningen och grundade på analys av läsårets resultat och enkätundersökningar och de undersökningar som respektive arbetslag har gjort.

Ett fokusområde som vi systematiskt kommer fortsatt arbeta med är elevernas läsförmåga.

En god läsförmåga är avgörande för att lyckas väl i skola, för att klara vidare studier och för att kunna delta i samhället som en aktiv samhällsmedborgare. Läsningen genomsyrar alla ämnen. Det fortlöpande pågå ett läsfrämjande arbete på hela skolan.

På skolan arbetar vi också utifrån ett kooperativt förhållningssätt som verktyg för elevernas kunskapsinhämtning.

Kooperativt lärande är ett förhållningssätt och en metod för att organisera samarbete och lärande mellan elever. Kunskapssynen utgår från att lärande sker bäst i mötet mellan människor och att vi lär oss mer när vi samverkar och drar nytta av varandra. Genom att bygga en undervisningsgemenskap skapas en positiv gemensam arbetsmiljö där elever uppmuntrar varandra att lära sig. Med kooperativt lärande arbetar elever inte bara tyst för sig själva, utan stödjer och hjälper varandra att komma längre och utvecklas tillsammans. 

Syftet är att elever utvecklar kunskaper och sociala färdigheter i en elevaktiv undervisning där de känner trygghet, tillit och tilltro till varandra. 

Publicerad:
24 juli, 2024