Hoppa till innehåll

Hemtjänst med digital tillsyn

För dig som har insatsen tillsynsbesök och hemtjänst har Vellinge kommun infört digital tillsyn som alternativ.

En trygghetskamera som används i hemmet för digital tillsyn inom hemtjänsten.

Digital tillsyn görs via en trygghetskamera i ditt hem och är ett alternativ till fysisk tillsyn och ges vid behov. Den här typen av tillsyn ger fördelen att den ökar chansen att du får en ostörd nattsömn. Det förbättrar din dagliga återhämtning som i sin tur minskar risken för bland annat fallolyckor och sjukdom.

Biståndshandläggare bedömer om insatsen ska ges.

Frågor och svar om digital tillsyn i hemmet

Hur går en digital tillsyn med trygghetskamera till?

Tillsammans med hemtjänsten kommer du överens om när på dygnet du vill ha digital tillsyn. Vid dessa tidpunkter öppnas kameran och personal kan se så att allt ser bra ut, direkt från sin arbetstelefon. Efter tillsynen är gjord stängs kameran. Det är endast hemtjänstpersonalen som utför tillsynen.

Vem bestämmer om jag ska ha kamera?

Installation av en trygghetskamera sker alltid med dig och ditt samtycke och är helt frivilligt. Det är ett gemensamt beslut om det är rätt lösning för dig.

Kostar det extra?

Nej, det kostar inget extra utan ingår i den vanliga avgiften för hemtjänst.

Kan jag beställa en kamera?

Nej, biståndshandläggaren bedömer om du har behov av tillsyn. Om du har behov av tillsyn, kan du komma överens med hemtjänsten om du vill ha en trygghetskamera.

Vad händer om ni inte ser mig i bild?

Om personalen inte ser dig i bild, så gör de en bedömning utifrån vad ni kommit överens om ska ske. Vissa vill ha ett telefonsamtal, andra vill att personalen åker ut och ser så att inget har hänt.

Filmar ni hela tiden under natten?

Nej, kameran är endast igång när tillsynen öppnas av personalen, under de tidpunkter som ni bestämt tillsammans. Inga bilder lagras.

Vad händer vid strömavbrott?

Vid strömavbrott eller andra tekniska fel där kameran inte fungerar, går digitala tillsyner över till vanliga besök av hemtjänstpersonalen.

Men om jag inte har hemtjänst?

Har du ingen hemtjänst, men upplever att du behöver stöd, ansöker du hos en biståndshandläggare. Biståndshandläggaren gör en individuell bedömning utrifrån dina behov.

Kontakt

Om du har hemtjänstinsats och är intresserad av digital tillsyn, kontakta din lokala hemtjänst. Vill du komma i kontakt med biståndshandläggare, kontakta Vellinge Direkt på telefonnummer 040-42 50 00 för att bli lotsad rätt.

Har du övriga frågor kring digital tillsyn, kontakta koordinator Helena Lindau Hägg, helena.lindauhagg@vellinge.se

Publicerad:
13 februari, 2024