Digitala inköp i hemtjänsten
För att handla varor i en matbutik kan du få hjälp av hemtjänsten med digitala inköp. Digitala inköp införs successivt under 2025.
Självservice
Om du har fått biståndsbeslut om serviceinsats kan du få insatsen om digitala inköp. De digitala inköpen gör du via en surfplatta som hemtjänstpersonal har med sig hem till dig. Du kan också använda din egen surfplatta eller dator. Oavsett vad du väljer att använda, kan personalen visa och hjälpa dig att genomföra dina digitala inköp.
Varorna levereras hem till dig av butiken. Behöver du hjälp att ta emot varorna och packa upp dem, kan hemtjänstpersonal hjälpa dig om ni har gjort en överenskommelse om det.
Så ansöker du om digitala inköp
För att du ska kunna använda tjänsten inköp, krävs ett biståndsbeslut. Använd e-tjänsten "Stödinsatser enligt Socialtjänstlagen - ansökan" på denna sida för att ansöka om digitala inköp. Du kan också kontakta kommunens biståndshandläggare via Vellinge Direkt på 040-42 50 00 eller mejla till vellinge.kommun@vellinge.se.
- Du som är 80 år eller äldre har rätt till upp till 8 timmar serviceinsatser (städ, tvätt och inköp) per månad.
- För dig som är yngre än 80 år eller har behov av fler än 8 timmar per månad, genomförs en individuell biståndsbedömning.
Så förbereder du dig för digitala inköp
Du kan förbereda dig själv eller med hjälp av anhörig eller ställföreträdare som exempelvis god man, eller ta hjälp av hemtjänstpersonal.
- Välj en butik som levererar till din adress och välj utifrån hur du vill logga in och betala. Oftast krävs en mailadress för att skapa ett konto hos den matbutik du väljer att handla från digitalt. Du kan behöva vara medlem i butiken du väljer. (Vissa butiker kräver e-legitimation, andra kräver e-postadress.)
- Dina inloggningsuppgifter till kontot ska du förvara på ett säkert sätt, för dig själv.
- Välj betalsätt. Betalningsalternativ varierar beroende på vilken butik du vill handla från.
Tänk på! Hemtjänstpersonal ska inte ha åtkomst till ditt mobila BankID eller koder/lösenord till ditt betal- och kreditkort. Om du är osäker på digitala tjänster och vill lära dig mer kan du använda dig av kommunens hjälpcenter:
Digicenter och DiGiguiden, Vellinge.se
Frågor och svar kring digitala inköp
-
Vi tar tillvara på digitaliseringens möjligheter för att du ska kunna vara mer delaktig i dina inköp. På det här sättet kan du välja dina varor själv och samtidigt ta del av aktuella extrapriser och erbjudanden i din valda matbutik.
Dessutom ser du slutsumman för din inköp direkt. Det blir även en säkrare hantering för dig, då du inte behöver lämna ifrån dig pengar eller betalkort till personal inom hemtjänsten jämfört med när de handlar i en fysisk butik åt dig.
Samtidigt frigörs tid för hemtjänstpersonalen.
-
Övriga insatser du har rätt till förändras inte när Digitala inköp införs, såsom mindre inköp under en promenad.
-
Hemtjänstpersonal tar med sig en surfplatta till besöket hos dig, men du kan använda din egen surfplatta eller dator om du vill det. Du bestämmer själv vilken affär du vill göra dina digitala inköp hos.
Tillsammans med hemtjänstpersonal väljer du dina varor i den valda butiken samt eventuella varor till extrapriser och andra erbjudanden. Vill du inte delta i beställningen kan hemtjänstpersonalen beställa varor efter dina önskemål innan beställningen skickas iväg.
Du ser slutsumman direkt innan beställningen skickas iväg. Samtidigt väljer du även dag och tid för leverans av dina varor.
- Tänk på: du behöver vara hemma för att öppna dörren när varorna kommer.
- Om du inte kan öppna dörren själv, bestäm dag och tid med hemtjänstpersonal som hjälper dig ta emot varorna medan du är hemma.
Chauffören identifierar sig vid leveransen.
-
Du kan förbereda dig själv eller med hjälp av anhörig, ställföreträdare som till exempel god man, eller hemtjänstpersonal.
- Välj butik som kan leverera till din hemadress och utifrån hur du vill logga in och betala. Oftast krävs en mailadress för att skapa ett konto hos den matbutik du väljer att handla från digitalt. Du kan behöva vara medlem i butiken du väljer. (Vissa butiker kräver e-legitimation, BankID medan andra kräver e-postadress.)
- Dina inloggningsuppgifter till kontot ska du förvara på ett säkert sätt, för dig själv.
- Välj betalsätt. Betalningsalternativ varierar beroende på vilken butik du vill handla från.
Tänk på! Hemtjänstpersonal ska inte ha åtkomst till ditt mobila BankID eller andra koder/lösenord till ditt betal- och kreditkort.
-
Hemtjänstpersonalen har med sig digital utrustning - en surfplatta, när de gör besök hos dig. Du får hjälp av hemtjänspersonal med att använda den för dina digitala inköp. Har du egen surfplatta eller dator går det lika bra att använda någon av dem.
-
Du kan välja den varuleverantör (matbutik) du själv önskar. Det finns både centrala leverantörer och lokala. Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig att jämföra och välja bland de som finns.
-
Om kommunen skulle bestämma var du ska göra dina inköp, finns det risk att kommunen begränsar den fria konkurrensen mellan livsmedelsbutiker.
-
Butikerna kan ha olika sätt för betalning. Vanligen är det med betalkort, butikskort eller faktura (då tillkommer eventuellt fakturavgift). För din egen säkerhet, behöver du kunna hantera den digitala betalningen på egen hand.
-
Du väljer dag och tid för hemleverans vid din beställning. Du behöver vara hemma för att öppna dörren när varorna kommer. Om du inte kan öppna dörren, bestäm samtidigt som du gör beställningen dag och tid med hemtjänstpersonal för hjälp med att ta emot leveransen medan du är hemma. Chauffören identifierar sig vid ankomst.
-
Du kan behöva betala för att butiken plockar dina varor, matpåsar och eventuell fakturahantering om du väljer det som betalsätt. En del butiker erbjuder gratis hemleverans om du beställer för en viss summa. Du ska aldrig betala chauffören för din hemleverans.
-
Om du behöver hjälp med att öppna dörren för att ta emot varorna bestämmer du dag och tid tillsammans med hemtjänstpersonal när ni genomför beställningen.
Detsamma gäller om du behöver hjälp med att packa upp varorna.
Relaterat innehåll
Hemtjänst
Ta reda på allt om vad hemtjänsten erbjuder för att du ska kunna bo kvar i din invanda miljö.
Kontakt och synpunkter
Kontaktuppgifter till alla hemtjänstområden och hur du lämnar synpunkter.
- Publicerad:
- 12 februari, 2025