Vellinge kommun tryggar omsorgen med nya arbetssätt
Under 2025 har Vellinge påbörjat ett projekt för digital hemtjänst. Syftet är att skapa trygghet, motivation och stöd för den äldre i hemmet, på ett sätt som både underlättar vardagen och stärker den personliga kontakten. Genom att använda rätt typ av samtal för rätt behov, kan självständigheten bevaras i högre grad.
Vad är digital hemtjänst?
Digital hemtjänst innebär att en erfaren undersköterska kontaktar vårdtagaren via videosamtal på en surfplatta vid förbestämda tider.
Beroende på vårdtagarens behov kan dessa digitala samtal bidra till ökad trygghet, och ersätta några av dagens fysiska besök. Det kan handla om att påminna om måltider, göra en digital tillsyn för att säkerställa att allt står rätt till i hemmet eller ha ett längre samtal för att bemöta frågor och oro.

Tjänsten innebär ingen extra kostnad för vårdtagaren med hemtjänst. Inför varje insats görs en individuell bedömning om digitalt stöd är lämpligt eller om ett besök på plats behövs. I de flesta fall kombineras digitala och fysiska besök för att ge en trygg och flexibel omsorg.
De första digitala besöken kommer igång vid årskiftet 2025/2026 och kommer drivas i projektform under hela 2026.
Varför inför Vellinge kommun digital hemtjänst?
Den främsta anledningen är att öka tryggheten för vårdtagaren. Digital hemtjänst hjälper till att skapa mer förutsägbara tider för samtal, där färre olika personer kommer hem till den äldre. Samtidigt frigörs tid för hemtjänstpersonalen som kan fokusera på insatser som kräver mer fysisk närvaro.
Detta är också ett led i att möta den demografiska utvecklingen. Vellinge kommun har under en längre tid tittat på andra kommuner och kan på detta sätt dra nytta av olika erfarenheter som gjorts och använda dessa i vår egen kommun.
En specialiserad enhet
Genom att skapa en särskild organisation med personal som fokuserar på digitala samtal av hög kvalitet vill Vellinge kommun tillsammans med Forenede Care skapa en mer trygg och framtidssäkrad hemtjänst.
"Genom digital hemtjänst ökar vi tryggheten och stärker kvaliteten i omsorgen samtidigt som vi frigör tid för omsorgspersonalen. Målet är att möta varje individ med rätt stöd vid rätt tid. Digitalt eller fysiskt och alltid med omtanke. Med digitala lösningar skapar vi en modern hemtjänst som kombinerar teknik och mänsklig värme." -Peter Gullbrandsson, (Vellinge kommun) verksamhetschef extern regi
"Digital hemtjänst ger oss möjlighet att stärka tryggheten och skapa bättre kontinuitet för den enskilde. Vi kommer kunna erbjuda ett flexibelt stöd där digitala och fysiska insatser kompletterar varandra. Målet är att varje omsorgstagare ska få rätt insats vid rätt tid – med bibehållen kvalitet och omtanke." -Jane Lindquist, (Forenede care) biträdande verksamhetschef Hemtjänst Vellinge och projektledare digital hemtjänst
Sidan uppdateras under projektets gång.
Kontakt
Har du frågor kring projektet? Kontakta kommunens eller vårdgivarens projektledare.
Helena Lindau Hägg, helena.lindauhagg@vellinge.se
Jane Lindquist, janel@forenedecare.se
- Publicerad:
- 25 november, 2025