Kommunen
Kommunen har ansvar för skolor
och för omsorg om barn och äldre
och för personer med funktionsnedsättning.
Kommunen har också ansvar för vägar,
vatten och avlopp.
Kommunen har också ansvar för kultur
och räddningstjänst.
Vi styr i kommunen
Vart fjärde år är det val.
Då röstar alla vuxna personer i Vellinge
på de politiska partier
som de vill ska styra Vellinge kommun.
De partier som får flest röster
får flest platser i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige väljer också vilka personer
som ska vara med i Kommunstyrelsen.
Kommunfullmäktige
51 politiker från olika partier
blir valda till kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige är som kommunens riksdag.
De politiker som arbetar i kommunfullmäktige
kallas ledamöter.
De partier som får flest röster i valet
får plats i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige väljer de personer
som ska arbeta i kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen bestämmer
hur kommunen ska använda sina pengar.
- Senast uppdaterad:
- 30 januari 2024 09:56