Avfall i verksamheter eller flerbostadshus
Reglerna på avfallsområdet är många och inte alltid lätta att tyda. Du som verksamhetsutövare har en skyldighet att känna till hur avfallet ska hanteras.
Verksamhetsutövarens skyldigheter
Enligt miljöbalken ska verksamhetsutövaren
- ha kunskap om det avfall som uppkommer i verksamheten
- hantera avfall så att människors hälsa eller miljön inte tar skada
- sträva efter att minska avfallsmängder
- se till att avfall återanvänds och återvinns
- kontrollera att entreprenörerna som hanterar avfallet har de tillstånd som krävs
- lämna kommunalt avfall (som tidigare benämndes hushållsavfall) till kommunens renhållare
Krav på sortering
För vissa typer av avfall finns det specifika krav på utsortering och separat hantering. Det gäller:
- farligt avfall.
- elavfall.
- producentansvarsavfall, exempelvis förpackningar, batterier, tidningar och textil (krav infördes på separat insamling av textilavfall från hushåll och vissa verksamheter den 1 januari 2025).
- brännbart avfall.
- matavfall.
- trädgårdsavfall.
- bygg- och rivningsavfall, kan bli aktuellt vid renoveringar i verksamheter och bostadsfastigheter.
Producentansvar
Om ditt företag tillför en förpackning på den svenska marknaden, har du som producent enligt lag ett finansiellt ansvar för att förpackningen samlas in och återvinns. Huvudsyftet med producentansvaret är att minska nedskräpning, minska mängden avfall samt att se till att det avfall som ändå uppstår, återvinns och används till nya produkter.
För mer information se Näringslivets Producentansvars (NPA) hemsida:
Vi hjälper dig ta producentansvar för förpackningar - NPA
För information kring producentansvaret kring elavfall och batterier se El-Kretsen.
Abonnemang på mat- och restavfall måste tecknas hos kommunen, eftersom kommunen har verksamhetsansvar för insamling av kommunalt avfall (benämndes tidigare hushållsavfall).
- Senast uppdaterad:
- 14 juli 2025 15:04