Hoppa till innehåll

Omsorgsavdelningens arbete med krisberedskap

Övergripande arbete

Omsorgsavdelningens övergripande arbete med krisberedskap innebär att kontinuerligt uppdatera ”Plan för extraordinär händelse eller annan svår påfrestning i kommunen” samt de gemensamma och övergripande kontinuitetsplanerna och reservrutinerna som är kopplade till dessa. Syftet med kontinuitetsplaner är att vägleda chefer och personal att hantera verksamheten och upprätthålla arbetet vid olika typer av händelser eller avbrott.

Alla verksamheter, både de kommunala och privata, får den senaste uppdaterade versionen av de övergripande planerna, reservrutinerna och kontaktuppgifterna. Verksamheterna rekommenderas att skriva ut och förvara senaste versionen i en särskild pärm, för att säkerställa tillgång till denna information även vid en kris.

Arbete på verksamhetsnivå

Varje verksamhet ska arbeta med kontinuitetsplaner för den egna verksamheten, som beskriver det konkreta arbetet vid specifika situationer eller störningar. Eftersom planerna ska vara aktuella och uppdaterade är arbetet med kontinuitetsplaner ständigt pågående. Det lokala arbetet ska vara väl känt i verksamheten och det är viktigt att verksamhetens kontinuitetsplaner och rutiner finns tillgängliga för personalen.

Publicerad:
3 februari, 2025