Hoppa till innehåll
Just nu är det för hög vattenförbrukning i hela kommunen.
Vi uppmanar dig att vara restriktiv med din vattenanvändning. Vid för hög förbrukning kan många abonnenter få dåligt tryck i sina kranar.

Förskola och skola

Barn och utbildning

I Vellinge kommun finns också familjedaghem.
Du kan också läsa om skolor för vuxna.

Här kan du läsa om förskolorna och skolorna
i Vellinge kommun.

Förskolor

Barn mellan 1 och 5 år kan gå i förskola.
I Vellinge finns kommunala förskolor
som kommunen sköter.
Det finns också fristående förskolor
som företag sköter.

Förteckning över våra förskolor
och kartor hittar du på sidan om
Förskolor sidan är inte på lättläst svenska.

Förskola - vellinge.se

Grundskolor

Alla barn ska gå i grundskola i nio år.
Det finns tolv grundskolor i Vellinge.
Alla barn har rätt att gå i en skola
som ligger nära där barnet bor.
Men föräldrar kan också välja en annan skola
till sitt barn om de vill.

Sju grundskolor är kommunala
och kommunen äger dem.
Fem skolor är fristående och
företag äger dem.

Förteckning över våra förskolor
och kartor hittar du på sidan om
Grundskolan, sidan är inte på lättläst svenska.

Grundskola - vellinge.se

Fritidshem

När skoldagen är slut
tar fritidshemmen hand om skolbarnen.
Fritidshemmen är till för barn upp till 12 år.
Det finns kommunala och fristående fritidshem.

Barn som behöver särskilt stöd
kan vara på fritidshem
också efter att de har fyllt 12 år.

Gymnasieskola

I Vellinge finns en kommunal gymnasieskola
som heter Sundsgymnasiet.
Sundsgymnasiet har olika program
som du kan välja mellan.

Du kan också välja att gå på
en fristående gymnasieskola,
eller på en gymnasieskola
i en annan kommun.

Du ansöker till gymnasieskolan
på webben.
Klicka på länken för att komma
till ansökningsplatsen.
Sidan är inte på lättläst svenska.

Skånegy - skanegy.se

Om du behöver hjälp
att fylla i blanketten
eller har frågor
kan du ringa eller skicka e-post
till gymnasieintagningen.
Telefonnummer 0410-73 36 03
e-post intag@trelleborg.se

Anpassad grundskola

Barn med utvecklingsstörning
har rätt att gå i anpassad grundskola.
Vellinge kommun har en anpassad grundskola
som heter Ljungenskolan i Höllviken.

I Vellinge kommun finns ingen gymnasiesärskola.
Kommunen samarbetar med
gymnasiesärskolan i Trelleborgs kommun.
Du kan också välja en gymnasiesärskola
i en annan kommun.

Utbildning för vuxna

Vuxna kan få utbildning på Vellinge Lärcenter.
Där finns olika kurser och utbildningar.
Det finns också studievägledare
och yrkesvägledare
som kan hjälpa dig att välja kurs.

På länken nedan finns information om utbildning för vuxna.
Sidan är inte på lättläst svenska.

Vellinge lärcenter - vellinge.se

Senast uppdaterad:
30 januari 2024 09:58