Utställning: Malin Bogholt och Kristina Müntzing

Utställning: Malin Bogholt och Kristina Müntzing

08 dec 2018-27 jan 2019 11:00-16:00

Konsthallen visar installationer och skulpturer av Malin Bogholt och Kristina Müntzing.

Skiftande Enheter
Malin Bogholt (f. 1970) bor och arbetar i Göteborg. Hon studerade vid Konsthögskolan Valand 1993-1998, och har även studerat vid Kanazawa College of Art i Japan 1997. Malins verk har visats på bl.a. Kalmar Konstmuseum, Dalslands Konstmuseum, Hammarkullen Konsthall, Galleri Cluster Berlin samt Varbergs Konsthall/ Hamnmagasinet. I somras invigdes den skulpturala gestaltningen "Balansakt" för Gummifabriken i Värnamo, på uppdrag av Statens konstråd och Värnamo kommun.

Kristina Müntzing (f. 1973) bor och arbetar i Malmö. Hon studerade vid Konsthögskolan Valand 1996-2001, och tog en M.F.A. vid Goldsmith's Collede i London 2002. Kristinas verk har visats på bl.a. Kunst Werke, Berlin, Kiasma, Finland, Göteborgs Konstbiennal, Shiryaevobiennenalen, Ryssland samt konsthallar och institutioner i Sverige och utomlands.

Malin Bogholt arbetar med skulpturala verk i abstrakt form som ställer frågor om det mänskliga görandet och varandet. Materialets inneboende historia och hur verken sätts i relation till varandra är startpunkten. Detta sammantaget med hur betraktaren rör sig genom rummet skapar en enhet.

I Kristina Müntzings flätade bilder undersöks textilindustrins historia, och framväxten av tidiga socialistiska rörelser. Med utgångspunkt i textilarbetarnas hemliga språk Mee-Mawing, som kombinerar mim/läppläsning och teckenspråk, utvecklar hon en koreografi för radikala vävare, i vilken arbetande kropp talar genom rörelse och insnärjdhet.

Man kan säga att båda konstnärerna tänker genom handens arbete. Historiska bilder och vardagsnära föremål plockas isär, strimlas, skalas på sin bark eller repas upp, för att sedan rekonstrueras till skulpturala verk och flätade collage.

Från föreställande och figurativt arbetas materialet först ner till abstrakta fragment, och hittar sedan tillbaka igen till en estetisk form som är laddad med nya betydelser eller är öppen för betraktarens tolkningar.

Medan handen arbetar med att plocka isär och rekonstruera materialen, arbetar tanken på samma gång med att dekonstruera och återuppfinna verkens och bildernas betydelser.

Malin Bogholt

Kristina Müntzing