Hoppa till innehåll

Ansöka om bygglov, rivningslov, förhandsbesked eller marklov

Observera! För tillfället går det inte att spara ansökan och återkomma senare för att göra den färdig. Det du har fyllt i sparas inte, utan du måste börja om från början igen. Tekniker arbetar på att lösa problemet.

  1. Innan du ansöker

    Innan du ansöker behöver du veta vad som gäller för dina åtgärder.
    Utförlig beskrivning av vad du behöver tänka på när du planerar din byggnation finns under Bygglov - Planera.
    Längst ner på varje sida finns en checklista med information om vilka olika ritningar och handlingar du behöver bifoga din ansökan.
    För att vi ska kunna granska ditt ärende behöver ritningar och handlingar vara fackmannamässiga. Läs mer om krav på ritningar

  2. Dags att ansöka

    Det är viktigt att du fyller i ansökan ordentligt och bifogar de handlingar som krävs. Om det saknas handlingar för att granska din ansökan så kommer vi att behöva begära komplettering. Eftersom handläggningen inte kan starta förrän ansökan är komplett påverkar det tiden då du kan få ett beslut.

    Ansök här
  3. Vad händer sen?

    När vi handlägger ditt ärende, utvärderas om dina planer kan ges lov utifrån gällande lagar och bestämmelser.

    Handläggningstid

    För ansökningar som uppfyller gällande bestämmelser är handläggningstiden ca 8 veckor. Om det finns avvikelser i ditt ärende eller om det krävs remissutlåtande, kommer handläggningstiden att bli längre, mellan 10-20 veckor.

    Vi på bygglovsenheten kommer att digitalisera vårt fysiska arkiv i sex olika omfattade skeden. Handläggningstiden kan därför komma att påverkas då det tar längre tid att hitta material som ligger till underlag för beslut. Vi ber er om överseende och hoppas ni har förståelse för detta.