Äldre-och anhöriglots
Till äldre- och anhöriglotsen kan du vända dig för att få information, råd och stöd i äldrefrågor. Vi vägleder dig som är äldre, anhörig, närstående eller företrädare.
Självservice
Äldre- och anhöriglotsens uppdrag är att fungera som en länk och förmedla kontakt mellan kommuninvånaren, olika verksamheter och annan service som finns i kommunen. Äldre- och anhöriglotsen kan även vara behjälplig med att bryta ofrivillig ensamhet.
Exempel på vad äldre- och anhöriglots kan hjälpa till med
- Att via telefon informera och svara på frågor om kommunens äldreomsorg och service.
- Vägleda till rätt myndighet och verksamhet, samt i vissa fall förmedla kontakter.
- Hjälpa till att ta emot och lämna synpunkter.
- Hitta rätt blanketter för olika ändamål.
- Identifiera personer och arbeta med uppsökande verksamhet i ordinärt boende, för samtal, stöd och hjälp att bryta ofrivillig ensamhet.
- Motivationssamtal.
- Introduktion av kommunens aktivitetshus.
- Samarbeta med kommunens olika pensionärsföreningar.
- Samarbeta med myndigheter, aktivitetshus, hemtjänst, hälso- och sjukvård och vårdcentraler.
- Vara en länk till annat förebyggande arbete som Fixartjänst, anhörigstöd och DigiCenter.
Kontakt
För mer information, kontakta äldre- och anhöriglots Emily Christensen via Vellinge Direkt.
Telefontider
Ring till Vellinge Direkt på 040- 42 50 00 under följande tider
- Mån, Ons: 13.00-14.00
- Tis, Tors, Fre: 9.00-10.30
Övriga tider går det bra att lämna ett meddelande till Vellinge Direkt som lämnar vidare till äldre- och anhöriglots.
E-post
vellinge.kommun@vellinge.se
- Senast uppdaterad:
- 11 oktober, 2022