Hoppa till innehåll

Krisberedskapsveckan - Kommunikation

I en kris ska du lyssna på din lokala P4-kanal. Där får du veta viktiga detaljer om hur läget är i samhället, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du kan bege dig om du behöver hjälp eller om det är evakuering på gång.

Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Lyssna på radio

För att kunna höra radion även om det är strömavbrott, kan du använda något av det här:

Om du inte kan ringa 112

Om du akut behöver ringa 112 och telefonen inte funkar, försök hos närmsta granne eller någon annan människa i närheten.

Krisinformation.se samlar viktig information

För att det ska vara enkelt att hitta pålitlig och uppdaterad information dygnet runt vid en allvarlig händelse finns Krisinformation.se, en sida med myndigheter som arbetar med det som har hänt. Här finns viktig information samlad på ett ställe, så att du själv slipper hålla reda på vilken myndighet som ansvarar för vad och hur du kommer i kontakt med rätt myndighet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för webbplatsen. Viktig lokal information kan finnas på kommunens webbplats och Facebooksida. Ditt elbolag kan också ofta berätta om hur lång tid det beräknas ta innan strömmen är tillbaka.

Information

Det är viktigt att människor litar på den information som myndigheter förmedlar. Det betyder att informationen måste vara korrekt och begriplig så att den inte skapar förvirring och misstro hos människor. Snabb och pålitlig information vid olyckor och kriser uppmärksammas allt mer. Idag arbetar ansvariga myndigheter aktivt för att bli bra på att informera allmänheten vid svåra händelser.

Ring informationsnumret 113 13

113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi, en stor trafikolycka eller en översvämning. All information som lämnas på 113 13 är verifierad, det vill säga avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum.
Ring 113 13 när:

Kommunikation utan el

Kommunen har en skyldighet att kunna informera alla som bor, verkar eller vistas i kommunen vid en allvarlig händelse och ska snabbt kunna lägga ut information på kommunens webbplats. Vid ett elavbrott blir arbetet svårare. Kommunen kan då använda sig av allt från flygblad till torgmöten och personliga informatörer för att nå ut med viktig information.

Skriv ner viktiga nummer på papper

Om din mobil inte fungerar kommer du inte heller åt dina kontakter. Din fasta telefon eller någon annans telefon kanske fortfarande fungerar. Ha dina viktigaste telefonnummer uppskrivna på en papperslapp och lägg den i krislådan. Lådan ska stå så att alla vet var den är.

Kommunens informations- och trygghetspunkter vid kris

På en del ställen kan informations- och trygghetspunkter öppnas upp om det blir en kris. Där kan man få information, värme, dricksvatten och mat. Man kan också sova över och låna eluttag. På informations- och trygghetspunkterna jobbar frivilliga och kommunens personal. På kommunens hemsida (Trelleborg.se) kan du se vart samtliga informations- och trygghetspunkter ligger.

Ladda el-prylarna i förväg

Om du hört att det ska bli oväder, passa på att i förväg ladda allt som går. En powerbank eller annat extrabatteri till mobilen kan vara bra att ha.

Hjälp varandra!

Håll kontakt med grannar och anhöriga, hör efter om de behöver hjälp.

En kort film från MSB om smarta tips kring kommunikation under hemberedskap

Publicerad:
22 september, 2021