Hoppa till innehåll

Så arbetar vi när trygghetslarmen har reducerad täckning

En omfattande driftstörning i telefonin orsakade reducerad täckning över stora delar av Vellinge kommun under gårdagen. Det påverkade bland annat trygghetslarmen i några av kommundelarna, vilket medförde att hemtjänstpersonalen fick ringa alla larmkunder, åka ut och besöka och hantera larmlistorna.

Det gick bra, vi har erfarenhet av att hantera dessa situationer och har full koll på hur vi ska agera, säger Patricia Johansson, verksamhetschef på Almgården.

De första indikatorerna på att något inte stod rätt till kom redan klockan 08.00. Då upptäckte personalen på Almgården att de inte kunde logga besök eller ringa till varandra. Vid en kontroll av mobilnätet stod det snart klart att det var en omfattande driftstörning som var orsaken. Inledningsvis var prognosen att driftstörningen skulle hålla på till ungefär 12.00.

Därefter utökades tiden och vi fick ta in personal som ringde till alla larmkunder, åka hem till de som inte svarade. Det gjordes kontinuerligt under hela processen tills problemet blev löst. Totalt var det tio personer som hanterade larmlistorna, säger Patricia Johansson.

Klockan 17.10 kom beskedet att driftstörningen var åtgärdad. Därefter avvaktade personalen på Almgården i ungefär 30 minuter för att se så att inga tekniska larm hade fortsatt kommunikationsproblem. De allra flesta rättade till sig själv medan andra fick startas om manuellt. Även idag har personalen extra koll för att säkerställa att allt står rätt till.

Efter ett så långvarigt problem så har vi en extra koll ett tag framöver. Vår personal är fantastiska på att samarbeta och att agera i skarpt läge. Det är skönt att se att våra rutiner fungerar, säger Patricia Johansson.

Det var främst i Vellinge-Månstorp som problematiken fanns med trygghetslarmen. I Höllviken, Skanör och Falsterbo fanns det personal som bevakade larmen under dagen men då det inte fanns några problem där så behövde de inte heller agera på samma sätt.

I hela kommunen är det ungefär 1 000 invånare som har ett trygghetslarm, men alla påverkades alltså inte. Jag och Patricia hade en tät dialog under hela processen med uppdateringar, koll på prognoserna och hur arbetet fortlöper enligt rutin. Det kändes tryggt att se att våra rutiner fungerar i ett skarpt läge, säger Peter Andreasson, verksamhetschef på omsorgsavdelningen.

Ett trygghetslarm är till för personer som vill känna sig trygga i sitt hem. Genom att trycka på larmklockan runt handleden eller runt halsen kan man vid oförutsedda situationer kalla på hjälp från hemtjänstpersonalen dygnet runt. Ett trygghetslarm ersätter inte larmnummer 112.

Senast uppdaterad:
31 januari 2024 13:27