Lösenordshantering för dig med Vellingekonto

Tjänsten lösenordshanteraren gör det möjligt för dig att själv hantera lösenordet för ditt Vellinge-konto, när som helst på dygnet, om det skulle gått ut eller du glömt lösenordet.

Lösenordshanteraren kan användas av alla som har en personlig inloggning till datorer inom Vellinge kommun. Du måste dock först registrera dig innan du kan använda dig av denna funktion.

Här är en beskrivning över hur registreringen går till:

1. Klicka på följande länk.

Om du inte registrerad sedan tidigare så kommer denna sida (bilden här nedanför) att visas vid inloggning på din PC/MAC/iPad.

Inloggsruta

Observera att om du loggar in via något annat nätverk är Vellinge kommuns så behöver du skriva "vellinge\" framför ditt användarnamn: vellinge\dittanvändarnamn.

3. Nu är det dags att välja en identitetsmetod. Du behöver samla minst 4 stjärnor (Stjärna) för att uppnå säkerhetskraven. Följande val finns tillgängliga:

FacebookStjärna

Google Stjärna

Instagram Stjärna

Linkedin Stjärna

Frågor Stjärna

Mobilkod (SMS) StjärnaStjärnaStjärnaStjärna

Klicka på på önskad metod för att kunna återställa ditt lösenord och följ instruktionerna.

Observera att vi inte på något sätt kommer att kunna se ditt lösenord eller få tillgång till din privata information oavsett vad som anges vid registrering.

De identifieringsmetoder som du aktiverat visas längst ner under "Färdiga identitetstjänster". För att ändra eller ta bort en metod så klickar du helt enkelt på den och det val du önskar.

Återställ lösenord alternativt skapa ett nytt lösenord

När du har registrerat dig kan du återställa ditt lösenord alternativt skapa ett nytt lösenord från något av följande alternativ:

  1. Via inloggningssidan i Windows10, tryck på "Återställ lösenord" (Endast PC)

  2. Surfa till http://password.vellinge.seoch logga in med vellinge\dittanvändarnamn eller din vellinge.se e-mailadress. (PC, Mac, Ipad)

  3. Genom att ladda ner appen Specops password reset till din mobil/platta och logga in med vellinge\dittanvändarnamn eller din vellinge.se e-mailadress. (Windows Phone app, Google Play, App Store)

FAQ

Fråga: Vad innebär denna nya funktion?

Svar: Tjänsten möjliggör för alla som har ett användarkonto i Vellinge (anställda, elever, politiker, entreprenörer) att återställa sitt eget domänlösenord utan hjälp från supporten.

Fråga: Varför behöver vi denna funktion?

Svar: Användaren kan ändra/återställa sitt lösenord. Detta frigör tid för alla och säkerställer användarnas tillgång till sin arbetsmiljö oavsett tid på dagen, plats eller enhet.

Fråga: Vem kan använda den?

Svar: Alla som har ett användarkonto i Vellinge (anställda, elever, politiker, entreprenörer)

Fråga: När kan jag börja använda den?

Svar: Du kan redan nu registrera dig här

Fråga: Varför ska jag registrera mig?

Svar: Du behöver registrera dig för att kunna använda funktionen.

Fråga: Hur kommer jag igång?

Svar: När du har loggat in på din dator, kan du registrera dig genom att följa denna länk

Fråga: Hur återställer jag mitt lösenord efter att jag registrerat mig?

Svar: 1. Du kan återställa ditt lösenord genom inloggningssidan i windows 10  "Återställning av lösenord" (endast PC)

Svar: 2. Surfa till http://password.vellinge.se/ och logga in med vellinge\dittanvändarnamn eller din vellinge.se e-mailadress. (PC, Mac, Ipad)

Svar: 3. Genom att ladda ner appen " Specops password reset" till din mobil/platta och logga in med vellinge\dittanvändarnamn eller din vellinge.se e-mailadress.

Fråga: Hur återställer jag mitt lösenord via SMS?

Svar: Klicka på "Skicka koden" på sidan "Återställning av lösenord" och skriv därefter in koden du fått via SMS.

Fråga: Varför måste jag använda mer än ett sätt att identifiera mig?

Svar: Det är för att öka säkerheten. Ju fler sätt du identifierar dig på, desto säkrare blir systemet på att du är du.

Fråga: Vad händer om jag glömmer inloggningen för att identifiera mig?

Svar: Kontakta supporten, tfn 040-42 53 33.

Fråga: Jag har glömt mitt lösenord och har inte registrerat mig än. Hur återställer jag mitt lösenord?

Svar: Kontakta supporten, tfn 040-42 53 33.

Fråga: Vad är en identifieringsmetod och vad innebär det?

Svar: En identifieringsmetod är ett sätt att säkerställa att du är du. För att öka säkerheten kommer vi att kräva att du använder mer än en metod. Du kommer att kunna välja mellan följande identifieringsalternativ:

  • "Frågor och svar": Vid registreringen får du välja en personlig fråga (från ett begränast urval av frågor) och skriv in ditt personliga svar. Svaret på denna fråga kommer att fungera som ett lösenord.
  • Appen Specops password reset: detta är en app som du kan ladda ner och använda för att identfiera dig. Den finns tillgänglig i Windows Phone app, Google Play och i App Store.
  • Mobil verifikationskod: En kod skickas till din mobiltelefon. Koden använder du för att identifiera dig.
  • Personliga identifieringsmetoder: Använd någon av dessa metoder för att identifiera dig.
  • Facebook
  • Google
  • Instagram
  • LinkedIn

Observera att vi inte på något sätt kommer att kunna se ditt lösenord eller få tillgång till din privata information oavsett vad som anges vid registrering.